Innenriks

– Norske bedrifter tar ikke ansvar

Norske bedrifter må følge med på om de sender annonsekronene i lommene på nettsteder som sprer falske nyheter, mener kommunikasjonsekspert.

Annonsene til flere kjente norske bedrifter og merkevarer dukker opp på nettsteder som sprer falske nyheter, blant annet amerikanske Breitbart, slik Dagens Næringsliv skrev i november.

– Det er alvorlig at norske bedrifter plasserer penger i slike nettsteder, sier kommunikasjonsekspert Hans-Petter Nygård-Hansen.

Han har selv laget en liste over 28 norske bedrifter som annonserer eller har annonsert på Breitbart. Skal man ta opp kampen mot falske nyheter, må man gå etter hvor disse nettstedene får pengene sine fra, mener eksperten.

Les også: Tar kampen mot falske nyheter

– For svakt

Han viser til at det er mange norske bedrifter som, bevisst og ubevisst, ikke sjekker opp om deres bedrifter har sine annonser på nettsider for ekstreme høyreside eller nettsteder som lever av å spre falske nyheter. De skylder i stedet på Google. Det er for svakt, mener Hansen.

– Norske bedrifter må være bevisst sitt ansvar for hvem de finansierer. Stopper inntektsstrømmen, forsvinner livsgrunnlaget til disse nettsidene, sier eksperten.

Også Bente Kalsnes, medieviter ved HiOA, mener bedriftene må bli bevisst på at pengestrømmen til nettsidene er kjernen i spørsmålet om hvordan falske nyheter kan bekjempes.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Slik skjer det

Annonseringen kan skje på to måter:

Retargeting: Du vært innom nettsiden til en garasje-produsent og klikker deg deretter inn på for eksempel Breitbart, nettstedet som produserer falske nyheter. Her vil du få se en annonse, på norsk, for en norsk produsent av garasjer.

Programmatisk annonsering: Her har bedriften kjøpt informasjon for å nå ut til en bestemt person som har en interessant profil som en mulig kunde.

– For lite kunnskap

– Er du en merkevare eller bedrift, har du mulighet for å fjerne nettsider der du ikke ønsker at din bedrift skal vises fram gjennom en annonse, sier Nygård-Hansen, som mener bedrifter har for begrenset kunnskap om bruk av Googles verktøy for å annonsere.

Mer fra Dagsavisen