Direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, fotografert under Frps luftfartsseminar på Stortinget i 2013. FOTO: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix

NHO på bomtur

KOMMENTAR: Skal vi tro flyselskapene og NHO er det ikke måte på hvilke katastrofer flyseteavgiften vil påføre land og folk. Men tro dem skal vi ikke. Påstandene faller på sin egen urimelighet.

Flyselskapene hevder at avgiften på 88 kroner per billett truer 5.000–6.000 arbeidsplasser fordi flyruter vil bli inndratt. Flyplassene Rygge og Torp kan bli nedlagt. NHO hevder at avgiften er useriøs. Den har null klimaeffekt.

I Politisk kvarter på NRK tirsdag påsto direktør Torbjørn Lothe i NHO at mindre flytrafikk i Norge vil føre til mer flytrafikk i Europa. De norske klimakvotene flyttes bare til konkurrentene på kontinentet som dermed kan fly mer enn de allerede gjør.

Det gikk ikke mange timene før NHO-direktøren ble arrestert. Stig Schjølseth i analysebyrået Point Carbon påpekte det faktum at EU svømmer over av klimakvoter. I dag kan alle fly så mye de vil. Ingen vil kjøpe kvoter. En reell nedgang i flytrafikken i Norge vil derfor få utslippene ned. Avgiften vil virke etter hensikten.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Flyselskapene og NHO er usedvanlig politisk umusikalske når de på det globale klimamøtets åpningsdag i Paris går ut med et usaklig angrep på en viktig norsk klimaavgift. Poenget med grønne avgifter er at de skal få folk og industri til å endre atferd. Avgiftene bygger på prinsippet om at forurenser skal betale. Det skal lønne seg å gjøre det som er best for klima. Det er flott at Venstre og KrF klarte å presse Høyre og Frp til å godta avgiften som en viktig del av statsbudsjettet. Avgiften satt langt inne. Spesielt var det vanskelig for partiet til sterk nedsettelse av skatter og avgifter, Frp, å svelge avgiften. Tvunget til å velge mellom bilavgifter og flyavgifter, falt Siv Jensen ned på flysete.