Kø inn mot Oslo på E 18 fra Drammen i Sandvika. Akershus-politikerne har ennå ikke gitt opp kampen om utbygging av motorveien. FOTO: LISE ÅSERUD/NTB SCANPIX

Nekter å gi opp E18-kampen

Til tross for en prislapp på 40 milliarder og sterk motstand fra Ap, SV og Miljøpartiet i Oslo, har ikke Akershus-politikerne gitt opp håpet om ny E18.

– Det er helt uaktuelt å ikke bygge ut E18. Størrelsen på prosjektet kan selvfølgelig diskuteres, men ikke hvorvidt veien skal bygges, sier transportpolitisk talsmann Sverre Myrli i Akershus Arbeiderparti.

LES OGSÅ: Ny E18 blir enda dyrere

Dobbelt så dyrt

Myrli var en av flere fra Akershus-benken på Stortinget som hadde troppet opp på frokostmøtet om den planlagte E18-utbyggingen i Asker rådhus i går.

Helt siden Dagsavisen tidligere i sommer avslørte at prislappen for den nye veistrekningen kan ende på 40 milliarder kroner, har debatten rast om behovet for oppgradering av motorveien.

Opprinnelig ble det anslått at ny E18 i Vestkorridoren ville koste om lag 20 milliarder, men etter flere beregninger kom Statens vegvesen til at prisen trolig kommer til å bli det dobbelte.

– Akershus har allerede satt av fem milliarder på sin post, og vi er helt klare på at de skal gå til E18-prosjektet, sier Myrli.

Foruten finansieringen gjennom Oslopakke 3, vil staten dekke 20–30 prosent av kostnadene til ny E18. Resten av regningen sendes videre til bilistene gjennom bompenger.

LES OGSÅ: Forsøker å bremse E18

Oslo Ap garanterer mot

Arbeiderpartiets byrådskandidat, Raymond Johansen, gikk tidligere denne uka ut i NRK og garanterte at utbyggingen av E18-strekningen ikke vil bli noe av dersom han vinner makten i Oslo.

– Den motorveien det er forslått å bygge med åtte felt i hver retning, vil vi ikke akseptere, sa Johansen til NRK.

Et av argumentene som er blitt ført mot E18-utbyggingen, er at den vil kunne øke trafikken inn mot Oslo. Det vil ikke skje, tror Myrli i Akershus Ap.

– Vi kan få til en avtale med Oslo om at trafikken inn til byen ikke skal øke, men vi må løse problemene i Akershus også. Da kan vi ikke sette oss på hver vår tue, sier Myrli.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

– Mangler kunnskap

Også SV og Miljøpartiet De Grønne (MDG) har tatt sterkt avstand til veiutbyggingen. I forbindelse med framleggelsen av den nye kollektivsatsingen i Oslo og omegn forrige uke, uttalte stortingsrepresentant Rasmus Hansson fra MDG at E18-prosjektet er dødt og begravet.

– Dette var en veldig hyggelig og konstruktiv begravelse av hele E18-utbyggingen vestover, sa han til Dagsavisen.

Oslo-politikerne har misforstått, mener Nils Aage Jegstad, transportpolitisk talsmann i Akershus Høyre.

– De bygger standpunktene sine på manglende kunnskap. Det har versert rykter om at det er snakk om en 14-felts motorvei, og det er ikke riktig. Jeg synes det er beklagelig at Raymond Johansen ikke hører på sine representanter i Akershus, sier Jegstad.

LES OGSÅ: Høyretopper forsvarer ny E18

 

Asker-ordfører: – Jeg er bekymret

– Vi er avhengige av ny E18 for å løse trafikkproblemene vestover, sier ordfører Lene Conradi (H).

– Det er klart jeg er bekymret for at prosjektet ikke skal bli noe av. Vi er avhengige av ny E18 for å løse trafikkproblemene vestover og har forventninger til utbyggingen ettersom vi har vært med på å betale for den, sier ordfører Lene Conradi (H) i Asker kommune.

Conradi mener bystyret i Oslo kunne hatt godt av et tilsvarende frokostmøte om E18 som det som ble holdt i Asker rådhus i går.

– Jeg utfordrer byrådsleder Stian Berger Røsland og ordfører Fabian Stang til å invitere Oslo-politikerne til et fagseminar slik at de kan lære hva denne veien vil bety for byutviklingen og miljøet, sier hun.