– Det er helt uaktuelt å ikke bygge ut E18. Størrelsen på prosjektet kan selvfølgelig diskuteres, men ikke hvorvidt veien skal bygges, sier transportpolitisk talsmann Sverre Myrli i Akershus Arbeiderparti.
LES OGSÅ: Ny E18 blir enda dyrere
Dobbelt så dyrt
Myrli var en av flere fra Akershus-benken på Stortinget som hadde troppet opp på frokostmøtet om den planlagte E18-utbyggingen i Asker rådhus i går.
Helt siden Dagsavisen tidligere i sommer avslørte at prislappen for den nye veistrekningen kan ende på 40 milliarder kroner, har debatten rast om behovet for oppgradering av motorveien.
Opprinnelig ble det anslått at ny E18 i Vestkorridoren ville koste om lag 20 milliarder, men etter flere beregninger kom Statens vegvesen til at prisen trolig kommer til å bli det dobbelte.
– Akershus har allerede satt av fem milliarder på sin post, og vi er helt klare på at de skal gå til E18-prosjektet, sier Myrli.
Foruten finansieringen gjennom Oslopakke 3, vil staten dekke 20–30 prosent av kostnadene til ny E18. Resten av regningen sendes videre til bilistene gjennom bompenger.
LES OGSÅ: Forsøker å bremse E18
Oslo Ap garanterer mot
Arbeiderpartiets byrådskandidat, Raymond Johansen, gikk tidligere denne uka ut i NRK og garanterte at utbyggingen av E18-strekningen ikke vil bli noe av dersom han vinner makten i Oslo.
– Den motorveien det er forslått å bygge med åtte felt i hver retning, vil vi ikke akseptere, sa Johansen til NRK.
Et av argumentene som er blitt ført mot E18-utbyggingen, er at den vil kunne øke trafikken inn mot Oslo. Det vil ikke skje, tror Myrli i Akershus Ap.
– Vi kan få til en avtale med Oslo om at trafikken inn til byen ikke skal øke, men vi må løse problemene i Akershus også. Da kan vi ikke sette oss på hver vår tue, sier Myrli.
Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!
– Mangler kunnskap
Også SV og Miljøpartiet De Grønne (MDG) har tatt sterkt avstand til veiutbyggingen. I forbindelse med framleggelsen av den nye kollektivsatsingen i Oslo og omegn forrige uke, uttalte stortingsrepresentant Rasmus Hansson fra MDG at E18-prosjektet er dødt og begravet.
– Dette var en veldig hyggelig og konstruktiv begravelse av hele E18-utbyggingen vestover, sa han til Dagsavisen.
Oslo-politikerne har misforstått, mener Nils Aage Jegstad, transportpolitisk talsmann i Akershus Høyre.
– De bygger standpunktene sine på manglende kunnskap. Det har versert rykter om at det er snakk om en 14-felts motorvei, og det er ikke riktig. Jeg synes det er beklagelig at Raymond Johansen ikke hører på sine representanter i Akershus, sier Jegstad.
LES OGSÅ: Høyretopper forsvarer ny E18
Asker-ordfører: – Jeg er bekymret
– Vi er avhengige av ny E18 for å løse trafikkproblemene vestover, sier ordfører Lene Conradi (H).
– Det er klart jeg er bekymret for at prosjektet ikke skal bli noe av. Vi er avhengige av ny E18 for å løse trafikkproblemene vestover og har forventninger til utbyggingen ettersom vi har vært med på å betale for den, sier ordfører Lene Conradi (H) i Asker kommune.
Conradi mener bystyret i Oslo kunne hatt godt av et tilsvarende frokostmøte om E18 som det som ble holdt i Asker rådhus i går.
– Jeg utfordrer byrådsleder Stian Berger Røsland og ordfører Fabian Stang til å invitere Oslo-politikerne til et fagseminar slik at de kan lære hva denne veien vil bety for byutviklingen og miljøet, sier hun.