Innenriks

- Nav-målingene sier lite om kvalitet

Rapporter­ingen i Nav kan bli for
teoretisk, mener sosio­-nomene på Nav Grünerløkka.

I går omtalte Dagsavisen doktorgradsavhandlingen til Anita Røysum, som blant annet fastslår at mer byråkrati er resultatet av Nav-reformen - og at det går ut over de svakeste.

På Nav Grünerløkka i Oslo nikker de gjenkjennende. Nav-systemet har fortsatt en statlig og en kommunal del, og sosionomene som jobber tett på brukerne kan oppleve at systemet «står i veien».

I Oslo praktiseres todelt ledelse, og den kommunale sosialtjenesten her mener de har bedre vilkår. Sosialsjef Hanne Aspelien på Grünerløkka syns det er bra at det kommer forskning.

- Vi ser at Nav som system har en del å gå på når det gjelder sosialt arbeid, sier hun.

Aspelien og kollegene har alle bakgrunn fra den gamle sosialtjenesten. De mener hovedutfordringen for arbeidet med de svakeste gruppene er at de ofte skal ha ytelser fra både stat og kommune - og kapasiteten er presset i den statlige delen.

- Vi har tid til å følge opp. Men for eksempel er rus og psykiatri gjerne sammensatt. Våre sosionomer bruker mye tid på å følge folk rundt og samle papirer, slik at de skal få riktig støtte. Vi kunne nok ønsket oss et tettere samarbeid med den statlige delen her, så en del av disse kunne få trygd, sier Aspelien og viser til at man i dag må gå en periode med midlertidige ytelser først.

Ingen av de fire kollegene mener de sliter med for mye byråkrati. De mener det går mer ut over de statsansatte, men savner generelt mer meningsfylt rapportering.

- Det blir mange teoretiske størrelser, du rapporterer på måter som ikke egentlig sier noe om kvalitet eller resultater av arbeidet. Noen har bestemt at Nav-systemet per definisjon ivaretar arbeidslinja og dermed fungerer, og så måler man bare inngangen i systemene og ikke utgangen, sier Svein Dahle.

ingrid.hvidsten@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen