Innenriks

Natur og Ungdom ut mot E18-utbygging

Natur og Ungdom krever at planene om utbygging av E18 Vestkorridoren nedskaleres. De mener Stortinget i lys av klimaforliket må vende tommelen ned til veiprosjektet.

Natur og Ungdom hadde før helgen landsstyremøte i Oslo og vedtok en resolusjon hvor de krever at utbyggingen av E18 Vestkorridoren nedskaleres.

- En forurensende monstervei er ingen vei inn i framtida, heter det i vedtaket.

Statens vegvesen og kommunene Asker og Bærum har utredet utbyggingen av E18 mellom Lysaker og Drengsrud og over Ramstadsletta. De ønsker seg en 12-felts motorvei mellom Lysaker og Drengsrud, og en 14-felts motorvei over Ramstadsletta. Det mottas ikke med jubel hos Natur og Ungdom: De mener utbygging av motorveien vil føre til økte klimautslipp, stikk i strid med Stortingets klimaforlik.

Monsterveier

- Vi kan ikke bygge ut monsterveier for personbiler i en tid det må satses på kollektivtrafikk. Dette har våre politikere på Stortinget skjønt. Samtlige stiller seg bak kravet i klimaforliket om at all vekst i personbiltrafikken i storbyområdene må tas med kollektivt, sykkel og gange, sier Ida Morén Strømsø, leder i Oslo Natur og Ungdom i Oslo, som var med å foreslå resolusjonen.

Natur og Ungdom mener utbyggingen vil bli dyrere enn antatt og at det til slutt vil bli avhengig av statlig finansiering:

- Stortinget kan ikke trosse det brede klimaforliket for å få bygget ut en monstervei som bryter med all annen transportplanlegging som skal møte befolkningsveksten i Oslo-regionen, sier Strømsø.

Natur og Ungdom mener en utbygging av E18 ikke vil løse problemene med kø og dårlig trafikkavvikling etter hensikten. Ifølge Natur og Ungdom vil en utbygging heller føre til en mer presset situasjon for miljø og pendlertrafikk:

- En 12-felts motorvei kan virke forlokkende for en frustrert pendler i stillestående kø på E18 mot Oslo. Men det vil ikke hjelpe stort når åtte av feltene forsvinner ved Lysaker, sier Strømsø.

Mer fra Dagsavisen