I går kom partene i Norwegian-konflikten til enighet. FOTO: NTB SCANPIX

- Naivt å tro på norsk lønn

LUFTFART: Norwegian flyr videre etter enighet mellom piloter og selskapet. Det store slaget kommer når kabinpersonalet skal reforhandle sine avtaler våren 2014.

INTERVJUET

Hvem: Espen Andersen, førsteamanuensis i strategi ved Handelshøyskolen BI.

Hva: Tirsdag ble det enighet i flygerkonflikten i Norwegian.

Nå ble det ikke streik i Norwegian likevel. Hva var partene uenige om?

– De var uenige i om norske, svenske og danske piloter skulle være ansatt i samme selskap. Midt under konflikten kom det samtidig et tilbud til de enkelte piloter om at de kunne gå over til et helt annet selskap, der de måtte ha sagt fra seg streikeretten, men ville fått 3 prosent høyere lønn.

Det er store endringer i luftfarten. Hva skyldes det? Er de reisende bortskjemt med billigpriser?

– Det er ikke større endringer i luftfarten nå enn de siste 20 årene. Luftfarten ble deregulert i USA i 1980, i Europa på slutten av 1980-tallet, og lavprisselskapene kom for fullt for 10–12 år siden. Folk flyr mer og mer, og det blir billigere og billigere. Selskapene har høye kostnader, det er sterk konkurranse og det er vanskelig å differensiere. Hvis du skal fly til Shanghai begynner du kanskje å tenke på komfort, men ikke når du reiser kortere turer i Norden.

Er det naivt å tro at man kan beholde norsk lønn på internasjonale langdistanseruter?

– Ikke engang fagforeninger tror at man kan beholde norsk tarifflønn på internasjonale ruter. Diskusjonen går om man skal være ansatt i selskapet Norwegian, eller være innleid med andre arbeidsbetingelser. Et tilleggsmoment er viktig: Forskjellen på lønn for flyvere internasjonalt er ikke så stor. Det som er interessant, er når de skal forhandle om kabinpersonalet i april. Der tror jeg Norwegian kommer til å stå på hardere.

Fordi kabinpersonell er enklere å erstatte?

– Har du en kunnskap som er attraktiv, er du globalt attraktiv. Å være kabinpersonale, er relativt ufaglært. Det blir et yrke du ikke kan pensjonere deg fra, som å være reiseleder. Denne situasjonen løser seg ikke før vi får en europeisk eller global regulering, men dit er det langt. Selskapene vil jage hverandre nedover, nedover og nedover og presse hverandre hardere og hardere – helt til noen setter en nedre grense. Ryanair konkurrerer ikke med andre flyselskap, de konkurrerer med ikke å fly. For en tyrkisk au pair i London er det å fly med Ryanair forskjellen på å se familien sin eller ikke.

FAFO-forsker Jon Erik Dølvik sa nylig at lavprisselskapene driver regimeshopping. De jakter på landene med best rammebetingelser. Enig?

– Ja, det er jeg enig i. Så lenge kostnadspresset er så høyt som det er, så vil de det. Nå har Bjørn Kjos visse fordeler av tariffavtaler, og det er enkeltheten. Når du begynner med innleieselskaper og skatteparadiser, blir det hele fort mye mer komplisert.

Det var en rettssak nettopp med en kabinansatt i Ryanair som bodde på Rygge flyplass?

– Ja, saken gjaldt kabinpersonale som bodde i Norge, men var ansatt i Irland, og hadde svært dårlige arbeidsbetingelser. Ryanair flyr ikke internt i Norge, men fagforeningene er redde for at man – også i Norwegian – skal bruke innleid arbeidskraft også internt i Norge. Og Ryanair gjør mye rart – de forlanger for eksempel at pilotene har enkeltmannsforetak, gjerne registrert i skatteparadiser – uten sosialt sikkerhetsnett og alt det der ...

Tror du Norwegian vil flagge ut?

– Det har de jo allerede gjort, en hel del. Jeg tror ikke de flagger ut hovedkvarteret, ledelsen er norsk og ledere i Norge er relativt rimelige.

ester.nordland@dagsavisen.no