Cecilie Løvik Sveen (35) følte seg avhengig sukker og søkte hjelp for å forsøke å slutte. Her er hun og sønnen Evan på kafébesøk med en venninne. FOTO: HILDE UNOSEN

Mye sukker kan gi demens

Høyt inntak av sukker i yngre år gir økt risiko for demens senere i livet. Det viser oppsiktsvekkende funn i en ny, stor, norsk studie.

Forskerne har koblet sammen data fra ulike helseundersøkelser med dødsårsaksregisteret. Data fra mer enn 70.000 nordmenn helt tilbake til 1970-tallet ble analysert. Studien er publisert i en artikkel i det anerkjente geriatriske tidsskriftet Journal of Geriatric Society (JGS).

– Blodsukkerverdiene i ung alder har mye å si når det gjelder risiko for demens senere i livet.

Det sier Tor Atle Rosness, som er studiens førsteforfatter. Han er lege og førsteamanuensis ved Lovisenberg diakonale høyskole.

Rosness forteller at de så på tilfeldige målinger av blodsukkernivået i en gruppe personer på mellom 35 og 49 år og fulgte dem i mer enn 30 år. En gruppe i alderen 65 til 80 år ble også fulgt på samme måte inntil de døde.

Helsestudiene inkluderte også målinger av faktorer som høyde, vekt, blodtrykk og selvrapportert helse.

LES OGSÅ: Lykke beskytter mot demens

Diabetes: En risiko

Rosness forteller at diabetes er en kjent risikofaktor for å få demens. Det forskerne ikke visste fra før, var at høyt blodsukker tidlig i livet i seg selv gir en risiko for demens, selv når det ikke fører til diabetes.

– Høyt blodsukker kan være en risiko allerede fra tidlig i livet, sier Rosness.

Han mener at både legene og folk flest har vært for mye opptatt av blodtrykk og for lite bekymret for blodsukkernivået.

– Folk må begynne å tenke over blodsukkeret sitt. Hvis du spiser mye usunn og sukkerholdig mat, er du ikke bare mer utsatt for diabetes, men også for demens senere i livet.

– Alle må få lov til å spise en sjokolade eller kose seg med en brus en gang iblant. Men de skal være klar over at det å ha et høyt og langvarig sukkerinntak, gir økt risiko for demens. Også for dem som ikke får diabetes.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Sukkeravhengig

Cecilie Løvik Sveen (35) forteller at hun har vært sukkeravhengig og er veldig bevisst sitt eget sukkerforbruk. Hun og Evan (8 måneder) har nettopp spist sunn lunsj med en venninne på United Bakeries i Oslo.

– Jeg loggfører mitt eget matforbruk på en app som heter «MyFitnessPall». Den prøver å guide deg til å spise mest mulig balansert, sier hun.

– Sukker er mat for alle typer kreftceller, og linken til demens overrasker ikke, mener Sveen.

Cecilie Løvik Sveen følte seg på et tidspunkt så avhengig av sukker at hun søkte hjelp. Da måtte hun gjennom det hun kaller en «avrusningshelg». Hun kuttet ut alle raske karbohydrater. Reaksjonene ble kraftige. Hun fikk abstinenser som skjelvinger, uro og hjertebank. Nå vil hun spise sunt for blant annet å gå ned i vekt, men unner seg noe søtt av og til.

LES OGSÅ: Demens rammer hele familien

Ny viten

Til nå har legestanden ikke vært klar over sammenhengen mellom forbruket av sukker og demens.

– Men det er viktig å være på vakt når man ligger innenfor grensen med tanke på diabetes, men ligger litt for høyt når gjelder blodsukker, sier Tor Atle Rosness.

Han mener studien gir grunn til optimisme.

– Sukkerinntaket er noe det er greit å passe på i tidlig alder. Hvis man følger opp med jevnlige blodsukkermålinger, kan man forebygge demens senere i livet, sier Rosness, som mener at det er viktigere enn å måle blodtrykket.

Han mener folk flest og legene bør ha fokus på vekt, fysisk aktivitet og riktig kosthold.

– Hvis det tilfeldige sukkernivået ligger høyt, bør man ta en fastende prøve og følge opp med en glukosebelastningsprøve.

Karbohydratene i pasta og poteter gjøres om til glukose (sukker) i blodet. Men Rosness sier at karbohydrater gir en jevnere effekt på blodsukkeret og ikke er like belastende på kroppen.

LES OGSÅ: Film om demens skaper debatt

Trene det ut

– Kan man spise mer sukker hvis man trener mye og trener sukkeret ut av kroppen?

– Ja, absolutt. Man kan justere litt på faremomentet ved å spise sukker ved å trene og være fysisk aktiv.

– Men selv om vi tok høyde for hjerte- og karsykdommer, vekt, blodtrykk, fysisk aktivitet, utdanning og røyking, fant vi at høyt tilfeldig målt blodsukker er en risikofaktor i seg selv, sier Rosness.

– Er du selv blitt mer forsiktig med sukker etter at du begynte å forske på dette?

– Jeg har alltid vært litt forsiktig, men er blitt enda mer forsiktig etter denne studien. Jeg unner meg sjokolade i ny og ne, men jeg drikker ikke brus og drikker saft uten sukker. Det finnes mange gode erstatninger for sukker, sier Tor Atle Rosness.

LES OGSÅ: Slik kan du beskytte deg mot demens