Innenriks

Ministeren fikk tusen gode råd

MOBBING: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) fikk en liste med 1.000 råd til hvordan stoppe digital mobbing da han åpnet årets «Bruk Hue»-kampanje.

Kampanjen «Bruk Hue» besøker hvert år skoler over hele landet for å bekjempe og informere om digital mobbing. Både elever, lærere og foreldre blir aktive deltakere når kampanjen besøker skolene.

Mandag var det Brannfjell skole på Ekeberg i Oslo som fikk besøk, og også av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), som offisielt åpnet den ellevte kampanjeturneen.

– Barn og unges digitale liv er viktig, og mye av det som skjer der er morsomt og lærerikt. Men for en del består det livet også av mobbing og hets, og det må vi kjempe imot, sa Røe Isaksen.

Tusen gode råd

Via Facebook-kampanjen «Hva skal til» har folk over hele landet sendt inn sine forslag til hva som skal til for å stoppe digital mobbing, og kunnskapsministeren fikk overlevert en liste med 1.000 slike råd fra nestleder i elevrådet ved skolen, Mathilde Bømark Hanssen.

– Vi er veldig glade for at ministeren lytter til oss barn og unge i sitt antimobbe-arbeid. På denne måten hjelper han oss med å oppnå mobbefrie hverdager, både offline og online, sa Bømark Hanssen.

Turneen startet allerede 2. september, og Brannfjell skole er den åttende av foreløpig 46 skoler som får besøk denne høsten og vinteren. I vårsemesteret ble 58 skoler besøkt, noe som er ny rekord for antimobbe-kampanjen.

Siden oppstarten høsten 2009 og fram til nå har «Bruk Hue»-turneen besøkt over 450 ungdomsskoler med mer enn 135.000 elever og rundt 26.000 foresatte.

Fortsatt mange som mobbes

Undersøkelser viser at kampanjen er nyttig. Så mange som seks av ti barn som har deltatt i kampanjen sier at de har fått økt kunnskap om hvordan de skal hanskes med mobbing både via mobil og internett.

Men samtidig viser en undersøkelse av Medietilsynet at det fremdeles er 13 prosent som sier at de opplever nettmobbing. Det utgjør 64.659 barn og unge mellom 9 og 16 år.

Flere kjendiser støtter også arbeidet. Både kronprins Haakon, Aksel Lund Svindal, Cathrine Dekkerhus og Tone Damli Aaberge har støttet kampanjen, og artisten Annsofi Pettersen – kjent fra Korslaget og X-Factor – har laget en egen låt.

«Bruk Hue» er et samarbeid mellom Røde Kors, Telenor, Barnevakten og Medietilsynet og er Norges største antimobbe-kampanje for barn og unge. (NTB)

Mer fra Dagsavisen