Innenriks

Mill. etter mill. med enda mer bilkjøring

SAMFERDSEL: Nordmenn kjørte over 500 millioner kilometer mer med bil i 2013 enn året før, viser nye tall fra Vegdirektoratet.

- Antallet kjørte kilometer økte med 1,2 prosent i fjor, opplyser prosjektleder Kjell Johansen i Vegdirektoratet.

Selv om prosenttallet i seg selv er lite, ble den samlede effekten av trafikkveksten på veiene like fullt stor.

- Det totale trafikkarbeidet i Norge er på cirka 43 milliarder kjørte kilometer i løpet av ett år, forteller Johansen.

Lavere enn antatt

Veksten i biltrafikken i fjor ble likevel lavere enn det veimyndighetene hadde regnet med.

- Ifølge prognosen skulle trafikkveksten i 2013 bli på 1,6 prosent, sier Johansen.

- Hvorfor ble den noe lavere?

- Prognosen bygger på befolkningsutviklingen og inntektsutviklingen, men nå ser vi at vi til tross for en sterk befolkningsvekst, har en forholdsvis moderat trafikkutvikling, svarer Johansen.

Han setter dette i sammenheng med at det etter hvert har blitt en del ungdommer som utsetter å skaffe seg førerkort. Samtidig håper Johansen at utviklingen også er uttrykk for et voksende ønske om å reise mer miljøvennlig.

- I andre land, som for eksempel Danmark, har vi i det siste sett en veldig sterk utvikling i sykkeltrafikken, fra et allerede høyt nivå, påpeker Johansen.

Tall fra Oslo tyder på at reisevanene er i ferd med å endre seg også her til lands. I enkelte bydeler gjennomføres nå opp til 15 prosent av reisene med sykkel, ifølge Byrådsavdeling for miljø og samferdsel.

En annen indikasjon på at flere har fått et noe annet syn på bilen, er den svært positive utviklingen NSB opplever. I går kunne Dagsavisen fortelle at NSB fraktet 7,3 prosent flere passasjerer i fjor enn året før. Konsernsjef Geir Isaksen mener mye av suksessen skyldes bilister som har byttet til tog, fordi de er lei av å stå i kø.

I flere av fylkene med et godt togtilbud, har da også veksten i biltrafikken vært lavere enn landsgjennomsnittet på 1,2 prosent. Eksempelvis økte biltrafikken med bare 0,7 og 0,8 prosent i henholdsvis Oslo og Akershus.

Nedgang i biltrafikken har likevel ingen fylker opplevd det siste året, med ett enslig unntak. I Nordland gikk den ned med 0,3 prosent. I den store sammenhengen monner dette likevel lite.

Mye bykjøring

- Det er et uttalt mål at vi skal prøve å holde biltrafikken konstant eller få til en nedgang i den, i de store byområdene. I dag står veitrafikken i de ni største byområdene for 53,5 prosent av det samlede trafikkarbeidet i Norge, opplyser Johansen.

Et enda bedre kollektivtilbud i storbyene, og en videre utbygging av gang- og sykkelveiene der, kan dermed få stor effekt på omfanget av biltrafikken. Det har politikerne i varierende grad innsett, og gjennomføringen av ulike prosjekter vil gi flere muligheten til å reise mer miljøvennlig og uten bil i årene som kommer.

- Våre prognoser tilsier en utflating i veksten i biltrafikken på 2020-tallet, sier Johansen.

- Bør det satses enda mer utbygging av kollektivtilbud?

- Min private mening er at dette er fornuftig, eventuelt i kombinasjon med ulike prismekanismer, slik som prising av køkostnader, svarer Johansen.

Han tilføyer at også restriksjoner i parkeringsmulighetene, kan være en tiltak for å få stanset veksten i biltrafikken.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen