Fyllepistolen har lenge vært en del av hverdagen for norske menn. Nå nærmer en epoke seg slutten, en endring ikke alle er like innstilt på.

Menn vil fortsatt fylle bensin

Seks av ti menn sier nei til at det bare bør selges utslippsfrie biler i Norge i 2025.

 

Stortinget har fastsatt et slikt mål i Nasjonal transportplan 2018-2029, som nylig ble vedtatt.

Ap og Høyre har dessuten programfestet målet om et utslippsfritt nybilsalg i 2025.

Det liker nok mange norske mannfolk dårlig, skal vi tro en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Zero. Her sier 58 prosent av de spurte mennene nei til dette målet, mens bare 39 prosent sier ja. 3 prosent vet ikke.

Den fortsatte lysten til å kjøre fossilbil kommer også til uttrykk i statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I første halvår i år ble det solgt 40.459 bensin- og dieselbiler, mot 14.786 elbiler.

Klimavennlige kvinner

Men de som er villige til å bla opp mot en halv million kroner eller mer for å kjøpe seg ny bensin- eller dieselbil, er hurtig i ferd med å bli færre. Det ble solgt 7.188 færre fossilbiler de seks første månedene i år, enn i samme periode i fjor.

Samtidig har antallet solgte elbiler økt med 3.042, noe det kan synes som om kvinnene i husholdningene skal ha noe av æren for. De er nemlig langt mer positive til utslippsfrie biler enn menn, følge den nye undersøkelsen til Zero.

Så mye som 57 prosent av kvinnene sier at det kun bør selges utslippsfrie biler i 2025, mens bare 32 prosent av dem er uenige. 11 prosent har ingen oppfatning om dette.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Tviler på produsentene

Samlet sett er det nå om lag halvparten av befolkningen som støtter salg av bare utslippsfrie biler om mindre enn ett tiår. Zero påpeker at dette «var et spenstig forslag» for ikke mer enn ett år siden. Likevel tror ikke miljøstiftelsen at det er gitt at det bare kommer til å være elbiler og andre nullutslippsbiler i bilforretningene i 2025.

– Stortinget har vedtatt et mål om dette, men har ikke vedtatt virkemidlene som er nødvendige for å nå målet, påpeker Kari Asheim, fagansvarlig på transport i Zero.

Hun nevner en rekke aktuelle virkemidler i så måte, slik som:

* En forsterkning av insentivene som får folk til å kjøpe elbil.

* En økning av CO2-delen av bilavgiften for å gjøre det enda mindre attraktivt å kjøpe bensin- eller dieselbil.

* Forbud mot forbrenningsmotorer.

* Bilfrie soner i byene.

* Miljødifferensierte bompengetakster.

Asheim stiller også spørsmål om hvorvidt bilprodusentene vil klare å levere i tilstrekkelig grad opp mot tidsfristen 2025.

– Flere av de store bilprodusentene har fortsatt ikke elbiler eller også bare noen få aktuelle modeller. Vi trenger et bredt utvalg av elbilmodeller for at også de tregeste 15 prosent av bilkjøperne skal finne det interessant å bytte ut bensin- eller dieselbilen.

– Volvo varslet for få dager siden at alle deres biler skal ha en elektrisk motor fra og med 2019. Tilsier ikke det at også andre bilprodusenter kan komme til å overraske positivt?

– Hvis mange gjør som Volvo, vil veldig mye være gjort, forutsatt at det ikke bare kommer hybridbiler med kort elektrisk rekkevidde i stedet. Det vil ikke være så imponerende, svarer Asheim.

– Men jeg har ikke lyst til å sette min lit til bilprodusentene. Det er ikke dem, men de statlige insentivene som har skapt et marked for elbiler i Norge.

I samarbeid med Framtiden i våre hender har Zero utfordret førstekandidatene fra alle partier, til å si hva de vil bidra med til å gjøre den norske bilparken utslippsfri.

Lover avgiftsendringer

Av 171 kandidater har så langt 107 svart at de «vil stemme for avgiftsendringer som hvert år gjør utslippsfrie biler mer konkurransedyktige, og lovfeste at alle nye personbiler må være utslippsfrie fra 2025».

Blant disse er de fleste kandidatene til KrF, Venstre, SV, MDG og Rødt. I Sp er ikke oppslutningen på langt nær like stor, mens ingen av Ap eller Høyres kandidater har villet love dette.

Volvo på sin side lover å lansere fem helelektriske modeller i perioden 2019–2021. De blir supplert av et utvalg bensin- og plug-in-hybrider, samt «48 volts milde hybrider» som alternative versjoner av samtlige modeller.

– Dette markerer slutten for biler med bare forbrenningsmotor, sier konsernsjef Håkan Samuelsson i en pressemelding.

– Volvo Cars skal etter planen ha solgt én million elektrifiserte biler innen 2025. Vi har sagt det og vi mener det. Dette er måten vi skal gjøre det på, tilføyer han.

Så langt i år topper Volvo V90 salgslisten for dieselbiler i Norge.