Innenriks

Matmarkedet 
deles mellom
 to giganter

MAT OG MAKT: Konsentrasjonen på matmarkedet fortsetter. Snart kan vi ha to giganter med kontroll over det norske dagligvaremarkedet.

Rema 1000 og Coop etablerer et felles innkjøpsselskap under navnet Core, de to første bokstavene i Rema og Coop.

At de to går til sengs er ikke selvsagt. Det er ledd i en beinhard maktkamp om det lukrative dagligvaremarkedet. Forholdet mellom de to har vært alt annet enn vennlig, og i går slo de fast at avtalen slett ikke var starten på et kjærlighetsforhold. Det er svar på en lignende avtale mellom ICA og NorgesGruppen.

Administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 understreket på pressekonferansen at avtalen vil bli vraket dersom avtalen mellom ICA og NorgesGruppen ikke blir godkjent av Konkurransetilsynet.

Blir avtalene godkjent kan det norske dagligvaremarkedet bli kontrollert av to store aktører, som vil få en enorm makt.

- Naturlig reaksjon

Bent Sofus Tranøy, professor ved Høgskolen i Hedmark og Markedshøyskolen, mener avtalen er en naturlig reaksjon etter at NorgesGruppen og ICA inngikk sitt samarbeid.

- Det satte dem i en desperat situasjon. Det er slik maktbalansen fungerer, når en part blir for stor vil de andre forsøke å svare ved å bli større, sier han og viser samtidig til det betente forholdet mellom Coop og Rema.

- Det sier noe om hva en felles fiende kan gjøre, sier Tranøy som i sin tid satt i matkjedeutvalget som ble satt ned for å se på maktkonsentrasjonen på det norske dagligvaremarkedet, som i dag kontrolleres av fire aktører.

Einar Steensnæs, som ledet utvalget kaller avtalen fra Coop og Rema «blodig alvor». Han mener norske forbrukere ikke er tjent med det som skjer.

- Vi vil få en duopol: to store kjeder som står mot hverandre. Det vil være til ulempe ikke bare for forbrukerne på grunn av lite innovasjon, mangfold og høyere priser. Men det vil også være ødeleggende for norsk matvareindustri, sier han og legger til:

- Dette er ganske dramatisk for norsk matvareindustri.

«Nødutgang»

I pressemeldingen om avtalen omtaler Ole Robert Reitan det som en «nødutgang for å sikre konkurranse og dermed et godt vareutvalg og fortsatt lave priser for kundene våre».

Tranøy mener det som skjer er minst dramatisk for forbrukeren, fordi markedet uansett ikke har vært normalt.

- Coop, Rema og Kiwi har lenge solgt nesten de samme varene, til omtrent de samme prisene uansett, sier han. Forskeren mener det blir verre for bøndene og matvareleverandørene.

- Nå har de bare to grupper å selge seg inn til, og de vil raskt kunne ta livet av et produkt. Jeg tror vil se flere sammenslåinger også på den siden, slik vi så det med Nortura, Gilde og Prior, sier han og spør mindre innovasjon og mangfold på matmarkedet.

- Ikke entydig

Forsker Ivar Pettersen ved Norsk Institutt for Landbruksøkonomisk Forskning (Nilf) mener det er all grunn til å forvente at vi går mot to store aktører på grossistleddet.

- Utviklingen går mot to store grupperinger. Dette er tegn på en utvikling som ikke nødvendigvis er avhengig av hva Rema tenker nå, sier han og viser til utviklingstrekk han mener peker mot dette. Pettersen mener det likevel ikke er gitt hvilke konsekvenser utviklingen får for matbalansen i verdikjeden for mat.

- Vi ser også at industrien styrker seg. Det er ikke åpenbart at utviklingen nå går entydig i retning videre maktforskyvning mot dagligvareleddet, sier han. Nilf-forskeren mener likevel det vil bli veldig viktig at man klarer å opprettholde alternativer til to dagligvarekonstellasjoner.

- Sett ned foten

Forbrukerrådet karakteriserte i går avtalen mellom Coop og Rema 1000 som uholdbar. Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet mener det er bare ett svar på avtalen: At Konkurransetilsynet setter ned foten for avtalen mellom NorgesGruppen og ICA. Det siste vi trenger er færre og større aktører, slår hun fast.

Einar Steensnæs mener det er bare en måte det kan løses på: at Konkurransetilsynet avklarer situasjonen nokså fort.

- Det at det har tatt så lang tid å få en avklaring fra Konkurransetilsynet om samarbeidet mellom NorgesGruppen og ICA har skapt stor usikkerhet i bransjen, og en må se dette utspillet i lys av det. De påvirker Konkurransetilsynet, sier han.

Bent Sofus Tranøy sier han er spent på hvordan Konkurransetilsynet vil reagere på avtalen mellom Coop og Rema.

- En kan også argumentere for at det er bedre med et duopol med to jevnsterke aktører enn et marked som er helt dominert av én aktør, i dette tilfellet NorgesGruppen med ICA på slep, sier han.

Leder Nils T. Bjørke i Norges Bondelag mener det vil bli krevende både for landbruket og næringsmiddelindustrien, hvis man nå får to store aktører. Han mener det spesielt vil bli vanskelig for litt mindre bedrifter.

- Jeg tror det blir verre å få inn nyskapning i butikkene, og det blir verre å få innpass i kjedene, sier han. Bjørke mener mer makt forrykkes ytterligere i feil retning i verdikjeden, og sier noen må betale når kjedene samler seg for å styrke innkjøpsbetingelsene.

- Jeg er redd for at det vil bli strammere for produsentene. Da er det landbruket som må ta regningen, sier han.

samfunn@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen