Innenriks

Massivt press mot Listhaug

PR OG POLITIKK: Rema 1000 innrømmer at landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) har gitt dem PR-råd. Nå krever flere stortingspolitikere at regjeringen snarest må rydde opp.

Kort tid før hun tiltrådte som landbruksminister, ga Listhaug Rema 1000 hjelp til å tolke formuleringen i regjeringsplattformen om søndagsåpne butikker. Det opplyser Rema 1000 selv til Dagens Næringsliv.

VG har samtidig fått opplyst at åtte andre selskaper og foreninger i Listhaugs fagområde har leid inn First House. Blant dem: Orkla, Coop Norge, Coca-Cola, Norges Bondelag og Dagligvareleverandørenes forening.

Landbruksdepartementet oppgir at de så langt ikke hatt noen konkrete saker til behandling som har gitt behov for særskilte vurderinger av statsrådens habilitet, og at statsråden ikke vil kommentere denne saken. Mandag har hun møte med flere av disse samme matvaregigantene.

Overrasket over Erna

Sentrale og mindre sentrale høyrepolitikere Dagsavisen snakket med i går, er delt i synet på saken. Noen tror Listhaug «står han av», noen tror hun vil bli presset til å gå av som statsråd. Flere peker på mediedynamikken og at regjeringen åpenbart er kommet på defensiven.

En kilde mener det er overraskende at regjeringen ikke forstår mediedynamikken

- Det man slipper unna med på dag én, holder ikke lenger på dag tre.

Kilden mener regjeringen, så vel Listhaug som statsminister Erna Solberg, burde hatt bedre beredskap. At de burde ha diskutert hva slags opplysninger man burde gi ut da medietrykket begynte, og at de burde hatt en «opptrappingsplan».

Visste ikke om Rema

Presset blir nok også større mot Listhaug fordi hun har en forhistorie. I vinter syntes Frp-toppen at det var «fullstendig uproblematisk» og «totalt oppkonstruert» at det skulle være et problem for henne å være ansatt i First House og sitte i Frps sentralstyre - også om Frp skulle rykke inn i regjeringskontorene.

Ifølge Dagsavisens opplysninger kjente ikke statsminister Erna Solberg (H) til Listhaugs kundeforhold med Rema 1000 - langt mindre om at hun hadde gitt matgiganten råd om hvordan den burde forholde seg til regjeringserklæringen den samme Listhaug nå styrer etter. Etter det Dagsavisen forstår, mener Solberg at så lenge Listhaug ikke har vært partner eller den ledende PR-rådgiveren i disse kundeforholdene, er sakene mindre problematiske.

- Demokratisk problem

Medlem av kontroll- og konstitusjonskomiteen, Jette Christensen (Ap), ser svært alvorlig på saken.

- Jeg mener denne saken svekker politikkens tillit i befolkningen. Og jeg mener det er et stort demokratisk problem. Folk skal vite at den stemmen de gir på valgdagen betyr noe. En kan ikke kjøpe beslutningsmakt, sier Christensen.

- Hvordan kan regjeringen løse dette?

- Rydde opp! Det betyr å vise kundelisten. Det er også i hennes egen interesse, sier hun.

- Regjeringens plikt

Landbrukspolitisk talsmann og tidligere Ap-statsråd, Knut Storberget, vil gjerne ha en operativ statsråd å diskutere landbruk med.

- All tid går med på denne saken. Det er også utfordrende at man i veldig stor grad mister tillit. Det mener jeg det er regjeringens fordømte plikt å rydde opp i, sier Storberget.

Abid Raja (V) ser ikke behovet for å be Listhaug legge listen på bordet nå, før de eventuelt ser grunnlag for å åpne en sak i kontrollkomiteen, hvor han selv sitter.

- Om det skjer forstår jeg at sjefen i First House frigjør Listhaug fra taushetsplikten, sier Raja.

I en kronikk i VG i går skriver nemlig administrerende direktør i First House, Per Høiby om kundelisten:

«For vår del må Listhaug gjerne dele denne med statsministeren, lovavdelingen eller andre som måtte trenge det for habilitetsvurderinger, så lenge de kundeforhold som det ikke er avtalt med kunden skal være offentlig forblir ikke offentlige.»

- Sak for komiteen

Stortingsrepresentant Jenny Klinge (Sp) mener kontroll- og konstitusjonskomiteen bør vurdere å ta saken.

- Det bør den vurdere hvis Listhaug ikke selv legger fram kundelisten, men da på et prinsipielt grunnlag med hensyn til hvilken presedens denne saken kan skape, sier Klinge.

Hun understreker at dette er en problematikk som mest sannsynlig vil komme opp igjen i framtida, ettersom flere går mellom PR-bransjen og politikken.

I fjor hadde bransjen byråinntekter på en halv milliard. Målet er en dobling til én milliard kroner i løpet av de neste par årene.

samfunn@dagsavisen.no

Dette er saken

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) og tre statssekretærer i regjeringen har bakgrunn fra PR-bransjen. Ingen av disse vil gjøre sine kundelister offentlige for allmennheten, eller de folkevalgte på Stortinget.

Det har tidligere vært debattert om Listhaug kan ha hatt en dobbeltrolle da hun jobbet i First House samtidig som hun var vararepresentant på Stortinget, og satt i Frps sentralstyre. Men etter en lang rekke medieoppslag bøyde Frp av, og Listhaug trakk seg fra styret.

Listhaug er den første statsråden som kommer direkte fra denne bransjen. Hun hadde stillingen som seniorrådgiver.

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen gikk tirsdag ut i Dagsavisen og ville ha svar på om Listhaug hadde jobbet for Rema 1000.

Rema 1000 er en av mange i matvarebransjen som har brukt First House. De medgir at Listhaug jobbet for dem, og det etter regjeringsplattformen var klar.

Flere jurister og statsvitere har deltatt i samfunnsdebatten, og mener at listene bør offentliggjøres.

SV, Sp og Ap har foreslått at en endring av lovverket kan være aktuelt for å hindre at en lignende situasjon kan oppstå igjen.

Kilder: Dagens Næringsliv, Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen