Da det brant i denne eneboligen på Grefsen, var nærmeste slangevogn ute av drift. En kvinne ble reddet ut fra verandaen av naboer. FOTO: PRIVAT

Manglet vann og slanger på boligbrann

OSLO: Da det brant kraftig i en enebolig på Grefsen forrige uke, manglet brannvesenet det mest vesentlige: Slanger og vann til å slukke med.

Da alarmen gikk om natten, rykket mannskaper fra Sagene brannstasjon, som er den nærmeste stasjonen, ut med lift og dykkerbil. Men slangevognen som skal sørge for at vannet kommer dit det skal, er ute av drift. Slangevognen har livsviktig utstyr som slukkevann, slanger, rømning stige og hoppeputer.

Men den sto parkert og ubemannet på Sagene.

 

Fra Bryn

I stedet måtte de sende en slangevogn fra Bryn brannstasjon, noe som tok nær fem minutter ekstra.

En dame sto lenge på en balkong i det overtente huset og ropte om hjelp, men heldigvis kom det en nabo til unnsetning før brannvesenet ankom stedet.

- Dette er ikke bra i det hele tatt. Her kunne man ikke utføre en livreddende røykdykkerinnsats, grunnet mangel på slukkevann. Flaks at naboene trådde til i tide, sier en brannmann, som vil være anonym, til Dagsavisen.

- Slangevogn 31 på Sagene dekker et område med mye trehusbebyggelse, og mange 1890-gårder hvor vi av erfaring vet at rømningsstigene og hoppeputa på bilen er rømningsvei nummer to. Det virker som beredskapen er helt tilfeldig, legger han til.

 

Bekymret

Roar Stenehjem Figenschow er nærmeste nabo til brannstedet på Grefsen, og var vitne til brannen.

- Jeg stusset over at den brannbilen jeg vanligvis pleier å se på branner ikke kom samtidig som røykdykkerbilen og stigebilen. Jeg har bodd rett ved brannstasjonen på Sagene, og kjenner godt til hvilke biler de bruker, sier han.

- I ettertid har det plaget meg en del at slangevognen kom helt fra Bryn. Hadde ikke naboene vært på pletten og reddet ut kvinnen før brannvesenet kom, er jeg ikke sikker på hvordan dette hadde endt, sier han stille.

Roar Stenehjem Figenschow var nede på Sagene brannstasjon dagen etter med blomster til brannmannskapene.

- De som ankom stedet først tok full kontroll, og gjorde en kjempejobb. Jeg er grundig imponert over jobben de gjorde og måten de jobbet på. Men det bekymrer meg at Norges største by har så dårlig brannberedskap. Brannvesenet var på stedet, men de manglet sitt viktigste verktøy, vann og slanger. Og hvorfor sende 10 mann, når det trengs 12. Som innbygger i denne byen ønsker jeg meg et brannvesen med alle midler og bemanning til rådighet. Neste gang kan det være meg, sier han engasjert.

Han tenker også på om hva som hadde skjedd om brannen hadde startet midt på natten, og ikke blitt varslet så fort den gjorde.

- Her er det mange tilfeldigheter som gjorde at det gikk bra. Hva om brannen hadde startet på ettermiddagen da trafikken står stille gjennom Sinsenkrysset. Da ville verdifulle minutter gått tapt, sier han.

Han flyttet til Grefsen for få uker siden med sin sønn, og frykten for å måtte vekke ham, og evakuere hang over han den natten.

 

Ikke uvanlig

Vakthavende brannsjef i OBRE, Ragnar Kvennodd, sier til Dagsavisen at det ikke er unormalt at biler er ute av drift.

- Det er begrenset hva vi har av biler og reserveutstyr, og jeg skjønner at publikum reagerer når vi mangler slangevognen. Men dette er vår hverdag. At det tok noen minutter ekstra å rykke ut fra Bryn, er ikke den største utfordringen, sier han.

- Vi har sju biler av denne typen i Oslo, og er en ute av drift, plasserer vi de andre strategisk rundt på de andre stasjonene, slik at vi alltid har slagkraft, sier han.

Bystyremedlem Bjørnar Moxnes (Rødt) er oppgitt over at brannbiler kan være ute av drift.

- Dette holder ikke. Brannbiler må være operative til enhver tid, sier han til Dagsavisen.

Også andre reagerer på at biler ikke er i drift.

- Å ha brannbiler som er operative er grunnleggende, sier Abdullah Alsabeehg (Ap).

Han er medlem av bystyret, og sitter i samferdsels- og miljøkomiteen.

- Vi er opptatt av at brannvesenet skal ha det beste utstyret, og har flere ganger tatt til orde for mer bevilgninger, både til bemanning og biler, sier han.

tom.vestreng@dagsavisen.no