Arne Berg (69) tar av fra Kjeller flyplass med en 37 år gammel Piper Cherokee. Headset må til for å kommunisere med flykontrollen, andre piloter i nærheten og eventuelle passasjerer. FOTO: ANETTE KARLSEN/NTB SCANPIX

Luftens baron

Turen går over skog og hei, hus og hytter, åkrer og innsjøer. Høyt over. I en kasse med propell og vinger.

- Lima Alfa Xray taking off runway three zero. After takeoff, right turn for Sørum.

Noen sekunder senere har pilot Arne Berg styrt flyklubbens Piper Cherokee opp i lufta. Den 37 år gamle, bevingede, motoriserte og bensindrevne propellkassen utfordrer tyngdekraften nok en gang.

Herfra er det fart og sentrifugalkraft som skal holde det lille flyet - og en totalvekt på cirka ett tonn - over bakken. Det hele er riktignok kyndig manøvrert av den 69 år gamle piloten som skaffet seg flysertifikat i en alder av 50.

 

Fugleperspektiv

- Hvis du føler at du må gripe fast i noe, ikke ta tak i denne, sier Arne Berg og peker på flyets høyre spak, den som er rett ved siden av hans egen.

Man kan nemlig fly fra begge forsetene, men Berg holder seg til venstre side - som i en bil.

Pensjonisten har vært flyinteressert siden han var liten gutt. Ønsket om selv å sitte bak spaken og kontrollere knapper og instrumenter i cockpiten kom imidlertid i godt voksen alder.

- Jeg fikk en prøvetur i et småfly i 50-årsgave. Etter den turen var jeg solgt. Noen måneder senere hadde jeg tatt småflysertifikatet, sier han.

I dag er han medlem i Norges største motorflyklubb, Nedre Romerike flyklubb. Den holder til på Norges første og eldste flyplass; Kjeller ved Lillestrøm.

 

Ingen rikmannshobby

Berg har fått flyet opp i dagens marsjhøyde, 2.000 fot, eller om lag 600 meter. Utsikten er god i flere kilometers avstand. Under oss skimter vi hvert enkelt hus, hvert enkelt tre, hver enkelt bil, en og annen fugl.

- Dette er noe annet enn å sitte i en Boeing 737 i 35.000 fots høyde. I et småfly får man en annerledes opplevelse av å fly. Du merker hvordan du påvirkes av elementene. Du kjenner at du beveger deg i lufta - en annen dimensjon. Ikke sant? spør småflypiloten, mens Cherokee-en gjør noen lette hopp utløst av turbulens over skog og tjern langs et høydedrag.

For Berg handler ikke flyturene om å være «fri som fuglen». Til det er det for mye motorstøy i et småfly, mener han.

- Jeg kan ikke forklare det. Det har med den spesielle følelsen man får her oppe. Den gode oversikten. Det å beherske flyet. Det er noe helt for seg selv.

Ifølge Berg er ikke småfly en hobby forbeholdt rikfolk. Den faste utgiften er på rundt 4.000 kroner i året, blant annet inkludert medlemskontingent og den påbudte kontrollen hos en flylege. I tillegg kommer leie av fly, samt forbruk av bensin. Det utgjør mellom 1.000 og 1.500 kroner per time i lufta.

- Denne hobbyen koster deg mindre enn å ha egen båt, sier 69-åringen. (NTB tema)