Innenriks

– Lite troverdig

– Jeg forstår at toppledere med tettpakket program i en hektisk hverdag har behov for bil med privatsjåfør. At sikkerhet alene er et argument for dette, fremstår lite troverdig.

Bilde 1 av 2

Det sier Jahn-Helge Flesvik i sikkerhetsfirmaet Aeger Group etter at avisen VG torsdag avslørte at de øverste lederne i det rødgrønne og miljøvennlige byrådet fraktes rundt i Oslo i forurensende luksusbiler med piggdekk og egen sjåfør. Aeger Groups spesialfelt er å identifisere trusler og å lage risiko – og sårbarhetsanalyser.

– Med mindre politiet sitter på konkrete og troverdige opplysninger om voldsutøvelse, kan jeg ikke se at byrådsleder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen har behov for særskilte sikkerhetstiltak tilknyttet sin person. Det er ikke vanskelig å finne ut hvor noen bor i Norge, eller hvor en byrådsleder eller ordfører til enhver tid befinner seg, sier Flesvik som selv har mangeårig bakgrunn fra Forsvaret og Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

I Fabian Stangs tid

Ordningen med én bil til byrådslederen og én til ordføreren ble innført i 2012, da Fabian Stang var ordfører. Mens Stang begrunnet behovet for en egen transporttjeneste med et meget høyt aktivitetsnivå, forklarer Johansen behovet for å kjøre bil i Oslo sentrum med sikkerhetshensyn.

– Politiet anbefaler meg at jeg bruker biltjenesten, sa Raymond Johansen til VG torsdag.

Det er Oslo politidistrikt som har ansvaret for myndighetspersoner og andre trusselutsatte i Oslo. Etter valget i fjor hadde politiet et møte med det nye byrådet og beredskapsavdelingen i Oslo kommune.

– Ut fra en generell sikkerhetsvurdering anbefaler vi at Rådhusets biltjeneste brukes ut fra en vurdering av tid, sted, type arrangement, trusselnivå og hvor eksponert en person er, sier stabssjef Johan Fredriksen til Dagsavisen.

Han ønsker ikke å mene noe om hvordan Rådhusets biltjeneste forvalter sine biler, eller hvilken type biler de har.

– Det er ikke PST som har gjort eller gjør trusselvurderinger for byrådet, opplyser seniorrådgiver Martin Bernsen i PST.

PST har ansvaret for såkalte myndighetspersoner, regjeringen, deres besøkende gjester og ambassadene.

I sin trusselvurdering for 2016 skriver PST at det er lite sannsynlig at ekstreme miljøer planlegger å ramme myndighetspersoner i Norge med voldelige handlinger. Og at de færreste psykisk syke, krenkede enkeltmennesker eller «stalkere» som framsetter trusler har reelle voldsintensjoner.

– Ledende lokalpolitikere på kommunalt nivå er ikke definert som myndighetspersoner, men samme analyse må gjelde dem, sier Jahn-Helge Flesvik i Aeger Group.

LES OGSÅ: – Lederen for et rødgrønt byråd skal ikke kjøres rundt i slike biler

Rødgrønn hjertesak

Johansen og det rødgrønne byrådet har gjort det til sin hjertesak å strupe bilbruken i Oslo og få byens borgere til å sykle og gå til og fra jobb. Ifølge VG har Johansen ved flere anledninger blitt kjørt til og fra jobb med bilen. Bellona-leder Frederic Hauge anbefaler nå byrådet å skifte ut sine Audi A8 med el-bilen Tesla.

Dagsavisen var tidlig i går i kontakt med sjefen for Rådhusforvaltningen og med byrådslederens kontor for å få vite hvilke sikkerhetsvurderinger beredskapskontoret har gjort, og for å få dokumentert den politiske saksgangen som har pågått siden 2010. Det lyktes oss ikke å få svar innen deadline.

Mer fra Dagsavisen