Ingen andre nasjoner i Europa kan måle seg med oss når det gjelder innenlands flyreiser. I gjennomsnitt gjennomførte hver enkelt av oss 2,9 flyreiser i Norge i 2015. Svenskene følger på andreplass, men er langt mer jordnære med 0,8 innenlandsreiser per person.
Dette går fram av nye tall Framtiden i våre hender (FIVH) har innhentet fra Eurostat.
Også når utenlandsreisene inkluderes, ender nordmenn i Europatopp-sjiktet. Mens vi i 2005 i gjennomsnitt fløy 4,0 ganger hver inne og ute, gjorde vi det 7,3 ganger i 2015. Bare tre øystater, Island med 14,7 flyreiser per islending, Malta, med 10,8 flyreiser per malteser, og Kypros, med 9,0 flyreiser per kypriot, lå foran oss i 2015.
Et tegn på rikdom
– Er det snakk om 7,3 reiser én vei eller tur/retur-reiser, Håkon Lindahl, miljøfaglig leder i FIVH?
– Det er reiser én vei, altså om lag 3,5 tur/retur-reiser for hver enkelt i løpet av året.
– Er det fordi Norge er så langstrakt at vi reiser mest innenriks i Europa?
– Det finnes andre langstrakte land i Europa også, som Sverige.
– Er det fordi nordmenn har så god råd, da?
– Ja, det handler veldig mye om det. Vi vet av forskning at det er de rikeste som flyr mest.
– Oversikten deres viser også at Gardermoen-Værnes er den sjette mest trafikkerte strekningen i Europa. Hvorfor er flytrafikken så stor mellom Oslo og Trondheim?
– Fordi det tar for lang tid å kjøre bil eller tog. Den store trafikken tyder på et potensial for lyntog med reisetider ned mot tre og en halv time.
– Hvorfor liker ikke FIVH at vi reiser stadig mer med fly?
– Fordi dette er den enkelthandlingen som har størst negativ effekt på klimaet.
– Hva tenker du da om at Stortinget i vår trolig vedtar å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan for 2018-2029?
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
– Enda mer
– Det vil bidra til at vi kommer til å reise enda mer med fly, og det er henger ikke sammen med hva politikerne sier om bilfrie byer, høyere bomtakster og utbygging av kollektivtrafikken for å få ned klimautslippene.
– Er det noen partier du vil utfordre i den forbindelse?
– Høyre bør tenke seg om en gang til. En tredje rullebane på Gardermoen er en veldig dårlig idé.
– Kan Høyre se for seg en situasjon hvor det kan bli aktuelt å si nei til en slik rullebane, Nikolai Astrup, leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité?
– Det viktigste nå er å avklare hvor en eventuell framtidig rullebane skal ligge. Per i dag er det båndlagt areal både i Nannestad og Ullensaker kommune. Av hensyn til kommunene bør en av dem få beskjed om at disse viktige næringsarealene kan frigis til annen aktivitet, er responsen fra Høyre-politikeren.