Nille er en av de få butikkjedene som fremdeles har stort sortiment av lilla adventspynt. - Men det selger stadig dårligere, sier produktsjef Lara Martin. FOTO: LISE ÅSERUD/NTB SCANPIX

Lilla advent taper terreng

ADVENTSFARGE: Julekataloger, utstillingsvinduer og forretninger bugner av juledekorasjoner. Rødt, hvitt og ulike naturfarger preger førjula. Hvor ble det av adventsfargen lilla?

- Godt spørsmål. Jeg har ikke tenkt på det en gang, ler kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully i Clas Ohlson.

Den opprinnelig svenske kjeden har i likhet med de fleste konkurrentene satset på det tradisjonelle, skandinaviske, samt en mer moderne retning i lyse farger som kan kombineres med trendene ellers.

- De klassiske adventsdekorasjonenes tid med lilla duker og lys ser ut til å være forbi. De lilla dukene er byttet ut med LED-slynger og vinterfigurer som kan brukes fra mørketiden starter og hele vinteren. Kundene våre er blitt modigere og velger i mye større grad etter personlig smak og stil, sier Tully.

 

Tradisjonstro kunder

Butikkjeden Nille har 340 utsalg og regnes som et av de rimeligere stedene å kjøpe pyntegjenstander. De kaller seg julebutikken, men heller ikke de har viet lilla produkter mye plass i årets førjulskatalog, kun nederste halvdelen av siste side.

- Det ser ikke sånn ut, men vi har faktisk mye lilla lys og servietter i butikkene. Vi er de eneste blant storselgerne som satser på den fargen nå, sier pakningsdesigner og produktutvikler Lara Martin.

- Vi kan gjøre det fordi vi har et veldig tradisjonstro kundesegment. Men også vi registrerer at lilla selger dårligere og dårligere.

 

Norsk greie

Lilla er den liturgiske fargen i kirken for fastetid og ventetida før Kristi fødsel. Det ble tradisjon å pynte med lilla også hjemme fra første søndag i advent og bytte til rød pynt først på julaften. Men tradisjonen er ikke spesielt gammel:

- Fargen ble hentet fra kirken på 1970-tallet og fikk fotfeste de neste tiårene, i en tid da lilla var veldig in, sier forfatter og komponist Kristin Solli Schøien.

Boka hennes «En kurv til min datter» omhandler norske tradisjoner:

- Lilla som adventsfarge er veldig spesielt for Norge. I Danmark og Sverige finnes den ikke. Det er nok ikke uten betydning at mange av de store butikkjedene kommer fra disse landene og at sortimentet påvirkes av tradisjonene der. Jeg har ikke merket meg fargens svekkelse, men uansett tror jeg lilla vil komme sterkere tilbake, trender kommer og går.

Designsjef for Åhléns Hem Josefine Grönkvist stemmer i:

- Lillafargens posisjon i Norge var nok en av mine første aha-opplevelser da jeg fikk denne jobben. Her i Sverige har aldri lilla vært en farge for hjemmene i jula. Men hvem vet hva framtida bringer?

 

Personlig

Årets julepynttrender er til forveksling like de som har dominert de siste tre-fire årene. Sterkest står den nostalgiske stilen med vadmelsnisser, strikkemønstre, grove naturmaterialer, dyrefigurer, dyprødt og hvitt. Den andre har mye glitter, lys og innslag av shabby chic. I den sistnevnte har til og med nissene fått hvite klær heller enn røde, slik at de matcher stilen i hjemmet for øvrig.

- Der man tidligere fjernet alle annen pynt til fordel for julepynt er det nå vanligere at julepynten supplerer hjemmets stil for øvrig. Det genuine, kortreiste, hjemmelagde utseendet står sterkt som generell trend nå. Når man skal kjøpe pynt er det viktig at det bidrar til den personlige, genuine stilen man har valgt, det skal framstå som eget. Her passer ikke lillafargen alltid inn, forklarer interiørarkitekt MNIL Beate Kleven. (NTB)