Tidligere statsminister Kåre Willoch har passet på å trene gjennom hele livet. Men han mener at hans gode helse også skyldes ren flaks. Her er han på vei til trikken.

Lettere å bli eldre med jevn trening

FRISK: De som trener 30 minutter seks dager i uka har 60 til 70 prosent økt sjanse for å bli 85 år eller eldre. Det gjør Kåre Willoch (86).

Dersom du ønsker å bli 85 år eller eldre er lett eller høy aktivitet seks ganger i uka tingen. Det viser tall fra Oslo-studien. 5.700 friske menn deltok fra 1972 til 2000. De som fremdeles levde ble fulgt i 12 år til. Trening viste seg å være svært viktig.

Ikke smårusling

De som endret livsførsel fra å være inaktive til å være aktive, hadde like stor nytte av det som å slutte å røyke.

- Du trenger ikke å rase av gårde, men smårusling er ikke nok. Du må svette på overleppa, sier Ingar Holme, som er professor ved Norges idrettshøgskole. Han sier at jobbing en times tid i hagen, sage ved eller gå en tur i marka er god og solid trening.

- Jeg pleier å være en forsiktig mann. Men her er det ingen tvil. Trening forlenger livet, sier Ingar Holme.

Dagsavisen skrev tirsdag om en ny stor undersøkelse som viser at trim blant annet beskytter mot demens.

 

Sprek Willoch

Dagsavisen står og venter på Kåre Willoch utenfor boligen hans på Ullern. På avstand ser vi en mann komme kjapt ut av huset og runde hjørnet av garasjen. Det kan da ikke være Kåre Willoch? Tenker vi. Bevegelsene stemmer ikke med at det er en 86-åring vi venter på. Men jammen er det ikke den tidligere statsministeren som kommer smilende mot oss i drivende tempo.

Kåre Willoch går tur hver dag. Sammen med kona. Og han utfører et kort treningsprogram hver morgen.

- Men jeg driver det ikke ut i eksesser som overanstrenger en, sier han.

Han siterer den danske språkforskeren og presten Peder Syv. «For lite og for meget forderver alle ting.» - Det er en tillemping av Sokrates som forfektet at alt skal gjøres med måte, sier Willoch. Han råder andre til å bevege seg jevnlig, men sier at de ikke behøver å overdrive. Hans morgengymnastikk er svært kort. Da blir det lettere å gjennomføre.

- Det er lurt å gjøre noe man liker. Jeg arbeider gjerne i hagen. Vi er så begunstiget at vi bor på tre plan og har hage.

Da Kåre Willoch var statsminister og hadde kontor i 12. etasje i Høyblokka, insisterte han på å gå alle trappene opp til kontoret.

 

Jevnlig mosjon

- Kan det være den jevnlige mosjonen har bidratt til din gode helse?

- Jeg har alltid hatt god helse. Og har nokså systematisk passet på å trene gjennom hele livet. Men det har mye med flaks å gjøre. Jeg er veldig takknemlig over skjebnens elskverdighet. Mye kan forandre seg hvis man i vår alder får en fysisk skade, som gjør det vanskelig å mosjonere. Derfor kan man ikke sette opp noen generell regel. Det er avgjørende å ha hellet med seg og ikke for eksempel brekke benet.

- Jeg har veldig tro på den jevne mosjon, sier Willoch og mener det er mye god mosjon i å reise kollektivt. - Det er ren netto gevinst. Jeg får både trening av å gå til trikken og får lest avisen på trikken.

ester.nordland@dagsavisen.no