Det sier statssekretær Bjørn Haugstad i Kunnskapsdepartementet i en kommentar til rapporten som viser at studenter ved landets barnehagelærerutdanninger mener utdanningen er slapp og for lite krevende.
– Vi har fått det samme inntrykket fra flere hold, bekrefter Haugstad.
Han mener det er de 15 lærestedene som tilbyr barnehagelærerutdanning som selv må ta grep:
– Dette handler om at studiet ikke er tilstrekkelig arbeidskrevende og inspirerende. Det er ingen holdepunkter for å tro at studenter som skal bli barnehagelærere er mindre engasjert i sitt studium enn andre studenter, sier Bjørn Haugstad.
Les også: – For slapt og lite krevende
Spiser tid
Samtidig merker han seg at følgegruppen i sin rapport peker på at strukturen i studiet, slik den er lagt fra departementets side, spiser mye av de ansattes tid på førskolelærerutdanningen.
– Det er mulig vi må gjøre noen tilpasninger for å få integrert de ulike kunnskapsområdene i studiet på en bedre måte og samtidig gjøre det enklere å samarbeide, sier Haugstad.
Utelukker ikke endring
– Mange peker på det urimelige i at barnehagelærerutdanningen ikke sidestilles med andre lærerutdanninger når det gjelder finansiering. Er det en kritikk du finner rimelig?
– Det er ikke en problemstilling vi uten videre kan avvise, og jeg utelukker ikke at dette er noe vi må se på og gjøre noe med på sikt.
– Samtidig mener jeg nok at det første vi må få på plass er at utdanningene selv griper fatt i det de kan gjøre noe med, nemlig læringstrykket, sier Haugstad.
Han etterlyser også større samarbeid mellom lærestedene og praksisplassene:
– Jeg tror både skolene og barnehagene hadde hatt mye å vinne på dette.
– Jeg hører påfallende mye mer om kostnader og hvor krevende dette er, enn om betydningen av godt samarbeid mellom lærested og praksissted, sier statssekretær Bjørn Haugstad.