Nyheter

Lærere føler seg uthengt på Instagram-kontoer

De siste ukene er det opprettet to Instagram-kontoer med meldinger som oppfattes som hets av lærere ved Kannik skole i Stavanger. – Dette er mobbing, mener FAU-leder.

Det er elever ved Kannik skole i Stavanger som skal ha stått bak to anonyme kontoer på Instagram. Der har de lagt ut såkalte «memes» hvor de har vitset om skolen og enkelte ansatte.

Et eksempel på en «meme» kan være et morsomt bilde med tilhørende tekst. Blant unge er det vanlig å sende hverandre slike bilder dersom de kan relatere seg til innholdet.

– Vi finner det svært urovekkende at opp mot 1000 elever og enkelte foreldre valgte å «følge» disse kontoene uten å melde ifra om at dette er mobbing, sier Tor Albert Ersdal, FAU-leder ved Kannik skole til RA.

LES OGSÅ: Foreldre ved barneskole bekymret for SFO-forhold – har varslet kommunen

Frykter smitteeffekt

Det var i et FAU-møte forrige mandag at rektor Finn Lea gjorde foreldrene oppmerksomme på kontoene. Selv ble han gjort kjent med kontoene for et par uker siden etter tips fra elever.

Lea er ordknapp om innholdet i kontoene, men sier at bildene var av en slik art at lærerne som ble omtalt følte seg uthengt. Rektor har kommet i kontakt med elevene som er ansvarlige for kontoene, og begge kontoer er nå avsluttet. Han anslår at de skal ha vært operative i om lag én uke.

– Vi prøver å få elevene våre til å respektere lovverket når det gjelder å ytre seg og legge ut bilder om ansatte på skolen, sier Lea, som frykter oppmerksomhet om saken kan gi smitteeffekt.

– Da vi forsøkte å stenge den ene kontoen, ble det mye «fuss» om den andre.

Da RA gjorde et søk på Instagram mandag, fantes det en tredje konto med «memes» om Kannik skole. Den har i skrivende stund 59 følgere og seks bilder med vitsing om skolen og dens ansatte, men uten hentydning til spesifikke lærere.

Også tilsvarende kontoer om andre skoler i Stavanger kom Lea over da han undersøkte saken. Disse er lagt ned etter at han varslet de aktuelle skolene.   

LES OGSÅ: 17 skoler i Rogaland søker om å droppe ordenskarakteren

Ikke utlært

Nettvett er et tema som med jevne mellomrom settes på dagsorden på Stavanger-skolene. At de aktuelle Instagram-kontoene oppnådde nesten 1000 følgere mener FAU-lederen er et uttrykk for at verken elever eller foreldre er utlært i nettvett.

– Når mange man kjenner følger en konto er det kanskje lett å bli med selv uten at man stopper opp og reflekterer over hva dette er. Der tror jeg nok vi alle kan bli flinkere. Det er også lett å humre og le av noe som andre har lagt ut og trykke «like», uten å tenke på at det sitter noen i den andre enden og blir gjort narr av, sier Ersdal. 

Han tror ikke elevene bak de aktuelle Instagram-kontoene hadde stygge intensjoner med bildene de la ut.

LES OGSÅ: Ap ber kommunen ta vaksineregning for årets russekull (RA+)

Nettvett på agendaen

Under FAU-møtet forrige mandag ble foreldrene enige om å oppfordre neste års FAU og elevråd til å sette nettvett på agendaen. «FAU ber også klasserepresentantene bruke dette eksempelet til læring for alle foreldrene ved skolen», heter det i FAU-referatet.

Skolesjef i Stavanger kommune, Jørn Pedersen, opplyser at han ble gjort kjent med saken tidlig i forrige uke. Han vet kun om én annen Stavanger-skole som har hatt en tilsvarende Instagram-konto.

– Vi synes selvsagt det er alvorlig at ansatte i skolen blir hengt ut på en slik måte. Det er vanskelig å spekulere på årsakene til dette, men saken vitner om at vi ikke må jobbe mindre med digital modenhet og bevissthet både i skolen og i samfunnet for øvrig.

LES OGSÅ: Tar opp skolebudsjettet på ny: – Ingen grunn til å tvile på driftsstyrene

– Et ekstra kick

Forsker på mobbing tror det er flere mekanismer som slår inn når elever henger ut lærere på nett.

– For noen kan det handle om underholdning. Det gir et fellesskap blant dem som er en del av gruppen. Når noen har det morsomt på bekostning av noen oppover i hierarkiet, gir det også for enkelte et ekstra kick, sier Grete Sørensen Vaaland, som forsker på mobbing ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger.

Noen kan også drives av en såkalt proaktiv aggressivitet, ifølge henne.

– Det er et trekk som gjør at man har en tendens til å bruke andre mennesker for selv å oppnå gevinster. En av gevinstene ved å lage en anonym konto er nettopp fellesskap der en latterliggjør andre. Når man gjør andre avmektige kjenner en selv på større makt. 

LES OGSÅ: Revheims driftsstyre også i skoleopprør, frykter for lovpålagte oppgaver

Kan gi makt

Å stå bak en anonym Instagram-konto kan dessuten gi makt fordi man har mulighet til å henge ut andre på kontoen dersom de takker nei til å bli med i gruppen.

– Det kan føre til at elever som egentlig ikke vil være med i gruppen, likevel hiver seg på.

Og jo større en gruppe er, desto vanskeligere kan det ofte være for dem som er med å vurdere hva som er rett og galt.

– Det moralske kompasset blir litt tåkelagt og det senker terskelen for å bli med, sier Vaaland, som er overrasket over at også foreldre har vært en del av gruppen.

– Jeg aner ikke motivet. Det kan jo ha vært for å overvåke og følge med.

– Kan oppleves massivt

Likevel, kontoer som dette trenger ikke være vondt ment fra avsenderens side.

– De tenker nok kanskje selv at det bare er morsomt, men for dem som utsettes for dette kan det oppleves massivt. Det skal ikke mye fantasi til for å forestille seg at det ville gjort vondt dersom andre på jobben har et fellesskap hvor de deler bilder av deg og har det artig på din bekostning, sier hun.

Vaaland kjenner ikke til at det er blitt gjort en systematisk kartlegging av mobbing mot lærere.

– Men man hører jo om enkelttilfeller som tyder på at det foregår, sier hun.

LES OGSÅ: Rogaland Frp vil ha narkorazziaer med politihund på skolene

Mer fra Dagsavisen