Innenriks

Leger tar omstridt gebyr

– Helsedirektoratet og HELFO har fått mange klager fra pasienter.

Stadig flere legekontor og legevakter rundt i landet har gått til anskaffelse av betalingsterminaler. Pasientene skal selv gjøre opp for seg når de bruker betalingskort eller bestiller timer på sms. Gebyret er på mellom fem og 49 kroner, avhengig av om du betaler på stedet eller får tilsendt en giro. Tallet på fastleger og legevakter med kortautomater har økt.

Det er 4.500 fastlegekontor rundt i landet. I tillegg kommer sykehus og legevakt. Stadig flere av disse tar i bruk betalingsterminaler. Slik sparer de personalkostnader. Mange steder er det pasientene som har betalt for terminalene. Men det er ikke lov å dytte utgiftene over på pasientene.

Mange klager

– Vi og HELFO har fått mange klager fra pasienter – også etter nyttår i år. Men det er vanskelig å si noe om omfanget, sier fungerende divisjonsdirektør Steinar Mathisen i Helsedirektoratet til Dagsavisen.

– Mange er trolig ikke klar over at det er et gebyr. De bare drar kortet.

Helsedirektoratet sendte allerede i fjor ut brev til samtlige fastleger. Kommunenes Sentralforbund orienterte kommunene, Legeforeningens medlemmer og Oslo kommune ved byrådsavdelingen gikk ut med informasjon til alle bydelene.

– Men ikke alle forholder seg til gjeldende regelverk. Derfor går vi igjen ut til alle fastleger og kommuner, sier Mathisen.

Han oppfordrer pasienter til å ta det opp med legen, eventuelt klage til kommunen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Irritert pasient

Dag Otto Øgle er en av pasientene som har irritert seg over at det plutselig dukket opp et femtall på kvitteringen: Et administrasjonsgebyr. Den eldre herren er ikke den som gir seg.

– Når jeg tenner på en sak, er jeg ustoppelig!

Øgle har skrevet brev til både helseminister Bent Høie, KS og Melin Medical. Han fikk også stortingspolitiker Freddy de Ruyter (Ap) med på laget. Hans egen fastlege har heller ikke fått slippe unna. Han påpeker at gebyret ikke går inn i fribeløpet som de med store helseutgifter har.

– Vi avsluttet denne prismodellen før inngangen til 2016, sier Mehmet Denizer, leder for avdeling for ettermarked i Melin Medical.

Han sier at kundene må ha misforstått.

De to andre firmaene i bransjen, Odinkapital og CrediCare, sier de aldri har tatt slike gebyrer. Men Hugo Mølmesdal i CrediCare tror ikke alle legesentrene har fått med seg at dette ikke er lov lenger.

LES OGSÅ: Vedtok å bygge to gigantsykehus

Mer fra Dagsavisen