Innenriks

Langt flere må reddes på sjøen

BEREDSKAP: Redningsselskapet har så langt i år allerede reddet like mange liv som i hele fjor. Samtidig har det vært en sterk økning også i andre typer oppdrag.

- Det har blitt 12 personer vi har reddet nå. Den siste av dem på lørdag, forteller generalsekretær Rikke Lind til Dags
avisen.

Totalt har Redningsselskapet kommet til unnsetning godt over 3.200 ganger, en økning på nær 12 prosent, sammenlignet med første halvår i fjor.

- Hva i alle dager er det som skjer?

- Jeg tror dette skyldes det fine været. Jo finere vær jo flere er det som bruker båten sin, og da skjer det også mer, svarer Lind.

Styrker beredskapen

Redningsselskapet, som for noen dager siden markerte sin 123-årsdag, har nå 50 operative båter langs kysten. Fire av båtene er ambulanser. Resten er redningsskøyter.

- Vi mener at beredskapen er god. Folk kan føle seg noen lunde trygge, sier Lind.

- Likevel er ambisjonen å styrke beredskapen ytterligere. Vi har nå nylig etablert tre nye skøytestasjoner og det kommer nok en til til høsten, tilføyer hun.

I Oslofjorden kan det stå om, ikke minutter, men sekunder i enkelte tilfeller når alarmen går.

- Vi kunne hatt flere skøyter her, men samtidig må vi holde på kravene om kvalitet og profesjonalitet. For eksempel er det noe helt annet å håndtere en brann i en plastbåt enn en brann i et trehus, påepeker Lind.

Disse var i livsfare

De fast ansatte og frivillige som nå bemanner Redningsselskapets skøyter, er alle godt utdannet og i stand til å redde alt fra babyer som har satt fast ting i halsen, til voksne som har fått beinet spiddet av en pinne, forsikrer hun.

All denne kunnskapen har kommet godt med i år. Dette er kortversjonen om noen av livene som er blitt reddet:

* Vesterålen: Mann lå to timer i isvann etter at kajakken hans veltet. Kroppstemperaturen hans var så lav at han ikke kunne oppdages med varmesøkende kamera.

* Lofoten: Fisker opplevde at båten hans raskt ble fylt med vann.

* Grimstad: En mann ute i båt fikk motorstopp og båten drev mot berget. En venn som kom for å hjelpe, fikk også motorstopp og havnet i samme situasjon.

* Haugesund: En kvinne falt i vannet fra en brygge. Mannskapet på en redningsskøyte ble vekket av hennes rop om hjelp.

- Vi vet helt sikkert at de 12 enkeltindividene det er snakk om, ikke ville ha overlevd hvis vi ikke hadde vært der, sier Lind.

Mulig katastrofe

Redningsselskapets tilstedeværelse har i tillegg ført til at dramatiske hendelser er blitt avverget. Som i forrige uke da et 140 meter langt og 9.000 tonn stort tankskip mistet all maskinkraft og elektrisk kraft ved øya Aspond i Drøbaksundet. Det kunne endt med en katastrofal grunnstøting, men så kom redningsskøyta Bergesen D.Y. til stedet.

- Vi ble bedt om å dytte på siden av skipet, slik at det fikk en bedre kurs og kunne unngå grunnstøting, fortalte skipsføreren om bord, Pål Abrahamsen, til osloby.no kort tid etter dramaet.

Nettopp motorstopp topper Redningsselskapets liste over årsaker til at de sjøfarende havner i nød. I årets første seks måneder var det hele 899 fritidsbåter som fikk behov for assistanse på grunn av dette.

- I gamle dager kunne «alle» skru litt på bilen og båten sin selv. Men den tekniske kompetansen er blitt dårligere og dårligere. Både bil- og båtverksteder går gode tider i møte, sier Lind.

- Årsaken til at mange fritidsbåter får motorstopp, kan være noe så enkelt som et tett filter eller vann i ­dieselen.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen