Syklistenes Landsforening har for sjette gang tatt sykkeltempen på Norges 30 største byområder, gjennom kåringen av «Norges beste sykkelby». Rangeringen bygger på hvordan syklister opplever deres lokale sykkelforhold. Til tross for at syklistene i Oslo er under gjennomsnittet fornøyd med mye, havner byen på 14. plass i årets kåring.
– I riktig retning
– Vi gratulerer Kristiansand med førsteplassen og konstaterer at vi i Oslo har tatt et skritt i riktig retning ved å klatre fra 16. til 14.-plass. Oslo som sykkelby er heldigvis i rivende utvikling. I mai registrerte telleren i Maridalsveien 4.077 turer på en dag, og Oslo bysykkel har satt foreløpig dagsrekord med 12.441 syklister. 31 prosent av de spurte svarer at Oslo er en god sykkelby, mot 16 prosent i 2014, sier lokallagsleder Kari Anne Solfjeld Eid i Syklistenes Landsforening Oslo (SLF Oslo) i en pressemelding.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Mindre trygge
Oslo scorer over gjennomsnittet på generelle forhold for sykling, fremkommelighet, standard på veianlegg, vedlikehold både sommers- og vinterstid samt muligheten til å ta med sykkelen på kollektivtransport.
På den andre siden er Oslos syklister noe mindre tilfredse enn landsgjennomsnittet når det gjelder trygghetsfølelse, sammenheng i sykkelveinettet, antall sykkelparkeringsstativ, plassering av sykkelparkeringsstativ og sykkelparkeringsmuligheter ved kollektive transportmidler.
Ny sykkelplan
– Det betyr at det er mye å jobbe med. Nylig ble ny «Plan for sykkelveinettet» vedtatt, og det bygges ny infrastruktur over hele byen. SLF Oslos jobb er å følge med på at planen gjennomføres, og at infrastrukturen som bygges, blir fullverdig og trygg og ikke bare det vi anser som mellomløsninger som legger opp til blanda trafikk, poengterer Solfjeld Eid.
– Lang vei å gå
Den landsomfattende brukerundersøkelsen om sykling, viser at det fortsatt er store forskjeller på hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø.
– Jevnt over opplever dessverre ikke syklistene at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de to siste årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal fremstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening i pressemeldingen.
Dette er lista
1. Kristiansand (første førsteplass)
2. Lillestrøm (har vært nummer 1 fem ganger før)
3. Stavanger (første pallplass)
4. Kongsberg
5. Trondheim
6. Arendal
7. Asker
8. Sandnes
9. Tønsberg
10. Lillehammer
11. Larvik
12. Porsgrunn
13. Molde
14. Oslo
15. Hamar
15. Fredrikstad
17. Drammen
17. Sandefjord
19. Sandvika
20. Kolbotn
21. Mandal
22. Skien
23. Bergen
24. Tromsø
25. Haugesund
26. Bodø
27. Sarpsborg
27. Hønefoss
29. Moss
30. Ålesund (har vært dårligst i alle seks kåringer)