Innenriks

Kristiansand er kåret til landets beste sykkelby

Oslo havner på 14. plass.

Syklistenes Landsforening har for sjette gang tatt sykkeltempen på Norges 30 største byområder, gjennom kåringen av «Norges beste sykkelby». Rangeringen bygger på hvordan syklister opplever deres lokale sykkelforhold. Til tross for at syklistene i Oslo er under gjennomsnittet fornøyd med mye, havner byen på 14. plass i årets kåring.

– I riktig retning

– Vi gratulerer Kristiansand med førsteplassen og konstaterer at vi i Oslo har tatt et skritt i riktig retning ved å klatre fra 16. til 14.-plass. Oslo som sykkelby er heldigvis i rivende utvikling. I mai registrerte telleren i Maridalsveien 4.077 turer på en dag, og Oslo bysykkel har satt foreløpig dagsrekord med 12.441 syklister. 31 prosent av de spurte svarer at Oslo er en god sykkelby, mot 16 prosent i 2014, sier lokallagsleder Kari Anne Solfjeld Eid i Syklistenes Landsforening Oslo (SLF Oslo) i en pressemelding.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mindre trygge

Oslo scorer over gjennomsnittet på generelle forhold for sykling, fremkommelighet, standard på veianlegg, vedlikehold både sommers- og vinterstid samt muligheten til å ta med sykkelen på kollektivtransport.

På den andre siden er Oslos syklister noe mindre tilfredse enn landsgjennomsnittet når det gjelder trygghetsfølelse, sammenheng i sykkelveinettet, antall sykkelparkeringsstativ, plassering av sykkelparkeringsstativ og sykkelparkeringsmuligheter ved kollektive transportmidler.

Ny sykkelplan

– Det betyr at det er mye å jobbe med. Nylig ble ny «Plan for sykkelveinettet» vedtatt, og det bygges ny infrastruktur over hele byen. SLF Oslos jobb er å følge med på at planen gjennomføres, og at infrastrukturen som bygges, blir fullverdig og trygg og ikke bare det vi anser som mellomløsninger som legger opp til blanda trafikk, poengterer Solfjeld Eid.

– Lang vei å gå

Den landsomfattende brukerundersøkelsen om sykling, viser at det fortsatt er store forskjeller på hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø.

– Jevnt over opplever dessverre ikke syklistene at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de to siste årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal fremstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening i pressemeldingen.

Dette er lista

1. Kristiansand (første førsteplass)

2. Lillestrøm (har vært nummer 1 fem ganger før)

3. Stavanger (første pallplass)

4. Kongsberg

5. Trondheim

6. Arendal

7. Asker

8. Sandnes

9. Tønsberg

10. Lillehammer

11. Larvik

12. Porsgrunn

13. Molde

14. Oslo

15. Hamar

15. Fredrikstad

17. Drammen

17. Sandefjord

19. Sandvika

20. Kolbotn

21. Mandal

22. Skien

23. Bergen

24. Tromsø

25. Haugesund

26. Bodø

27. Sarpsborg

27. Hønefoss

29. Moss

30. Ålesund (har vært dårligst i alle seks kåringer)

Mer fra Dagsavisen