Jøran Kallmyr. FOTO: JOACIM JØRGENSEN

- KrF må vise ryggrad

VALG 2015: - Fabian Stang har rett når han sier at alt kan konkurranseutsettes, sier Frp og mener T-banen bør bli neste prosjekt.

- Det jobber 1,2 millioner nordmenn i privat sektor i Norge. Det er merkelig at hver gang det er snakk om konkurranseutsetting blir det framstilt som om det er umenneskelig å jobbe i det private. Da har i så fall 1,2 millioner nordmenn kjempeproblemer, sier bystyrerepresentant og tidligere byråd for miljø og samferdsel, Jøran Kallmyr (Frp).

Det var i forrige uke at ordfører Fabian Stang fortalte Dagsavisen at «nær sagt alt kan privatiseres» forutsatt at det vil gi et bedre tilbud til Oslos befolkning.

Utsagnet vakte sterke reaksjoner hos Oslo-opposisjonen, og byrådspartner KrF gikk ut i etterkant og krevde at konkurransepolitikken må fryses.

Det får det tidligere byrådspartiet til å riste på hodet.

- KrF kan ikke ha satt seg inn i hva de uttaler seg om. All erfaring viser at konkurranseutsetting er positivt for brukeren. De burde ha litt mer ryggrad enn å si nei til konkurranse med en gang noen stiller kritiske spørsmål eller at det blir mye støy, sier Kallmyr.

 

Les også: Ap: - KrF må levere

 

Befolkningen

Varamedlem Aina Stenersen i helse- og sosialkomiteen i bystyret sier hun forventer at KrF legger seg på samme linje som resten av byrådet.

- Høyre har sagt klart ifra, seinest fra Fabian Stang, om at de ønsker konkurranseutsetting for å gjøre tjenestetilbudet bedre, sier Stenersen.

Hovedargumentet til KrF er at for å opprettholde en balanse mellom private, ideelle og kommunale tilbud kan man ikke konkurranseutsette flere sykehjem.

- Oslos befolkning øker hele tida, og behovet for både barnehageplasser og omsorgsplasser øker hele tida. Det blir bare mer og mer viktig i framtida å ha ulike aktører som tilbyr ulike tilbud. Så det argumentet holder ikke, sier Stenersen.

 

T-bane-konkurranse

Ingen partier er like ivrige på konkurranseutsetting som Frp, og på spørsmål om hvilke områder som bør konkurranseutsettes framover er svaret klart:

- Kollektivtrafikken er definitivt et område. Vi har konkurranseutsatt bussdriften, og det har vært en kjempesuksess. Det har gjort at vi har fått penger til flere bussruter, som igjen fører til at flere reiser kollektivt, sier Kallmyr som tidligere var samferdselssjef i kommunen.

- Det viktigste for oss er ikke hvem som kjører bussen, men at vi har et system slik at passasjeren blir ivaretatt. Da vi konkurranseutsatte bussene sparte vi 180 millioner i året, og fikk et bedre kollektivtilbud. Beregninger viser at vi kan spare opptil 360 millioner i året på å konkurranseutsette T-banen. Hvorfor vi da ikke gjør det er for meg en gåte, legger han til.

Konkurranseutsetting, salg og ­privatisering av offentlige tjenester er forventet å bli et av lokalvalgkampens største og viktigste temaer. Og Frp lover en knallhard kamp for å fortsette å la private aktører drive offentlige tilbud.

- Vi kommer til å slå tilbake på alle misvisende påstander fra Fagforbundet og Arbeiderpartiet, og vi godtar ikke svartmaling av konkurranse, sier ­Stenersen.

stian.fyen@dagsavisen.no