Nestleder i Venstre og leder av miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen, vil kreve vesentlig dyrere diesel i budsjettforhandlingene i Stortinget i høst.–Det er direkte uansvarlig å ikke gjøre noe med den helseskadelige bylufta, sier Elvestuen. FOTO: ARNE OVE BERGO

Krever strakstiltak mot luftforurensning

– Det er fullstendig uansvarlig å ikke gjøre noe med lufta i byene nå, sier Ola Elvestuen (V) etter at Norge ble dømt i EFTA for dårlig luftkvalitet.

– Nå er det nok. Vi må sette i gang med tiltak vi vet virker med en gang, sier leder i miljøkomiteen på Stortinget og nestleder i Venstre, Ola Elvestuen.

Det var på fredag at dommen fra EFTA kom, og den var soleklar: Luftkvaliteten i norske byer er tidvis så dårlig at den bryter med EØS-reglene.

Nå vil Elvestuen kreve strakstiltak i budsjettforhandlingene med regjeringen til høsten.

Han sier at byene selv har tatt initiativ til en rekke tiltak for å forbedre lufta, men at staten står i veien for effektive tiltak.

LES OGSÅ: Har robbet oss for ren luft

Elvestuens kravliste

Venstre sier de vil prioritere følgende saker i forhandlingene med Høyre og Frp:

  • Dieselforbud på enkeltdager
  • Få tungtransport ut av bykjernen på enkeltdager.
  • Innføre lavutslippssoner.
  • Gjøre diesel dyrere.

– Først og fremst må vi gi byene muligheten og handlingsrommet de trenger for å unngå de mest forurensede dagene. Og det er diesel som er problemet. Det er uansvarlig å legge til rette for mer fortetting og flere barnefamilier i sentrum av byene uten å ta tak i luftforurensingen, sier Elvestuen.

Da dommen kom fredag, var den første beskjeden fra miljøminister Tine Sundtoft (H) at dette er saker de allerede jobber med. Lovarbeidet for å gi byene mulighet til å innføre såkalte miljøsoner er allerede i gang, og regjeringen vil skjerpe grensene for svevestøv neste år.

Det mener Elvestuen ikke monner.

– Det er ikke sterkt nok. Hovedproblemet er muligheten for å forby dieselbiler på enkeltdager. Differensierte priser kan være fint, men det vil bare ha en innvirkning på antallet biler, ikke på selve utslippene. Dette er ikke tiltak vi ønsker å ta i bruk, men det er helt nødvendig inntil vi får på plass mer langsiktige endringer.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Dieselavgift

Under den blåblå regjeringen har avgiften på diesel økt noe, etter at den rødgrønne regjeringen gjorde det vesentlig rimeligere å ha dieselbil framfor bensinbil. Men på pressekonferansen før landsmøtet til Frp tidligere i år nærmest beklaget Siv Jensen og Ketil Solvik-Olsen at Stortinget hadde satt opp dieselavgiftene etter budsjettforhandlinger med Venstre og KrF.

– Vi er fire partier som ble enige om noen prinsipper rundt avgiftssystemet for bil i vår. Vi har definitivt enighet rundt å dra bilavgiftene i mer miljøvennlig retning. Det må vi fortsette med nå. Han mener EFTA-dommen er en tydelig drahjelp for en mer offensiv miljøpolitikk.

– En EFTA-dom er et pålegg. Vi kan ikWke se bort fra våre internasjonale forpliktelser. Og det er staten som har hovedansvaret for mangelfull politikk, sier Elvestuen.

LES OGSÅ: - Sjokkerende at Sundtoft ikke har fulgt opp faglige råd om svevestøv