Politikk

Krever 7,5 milliarder 
i miljøavgifter

KLIMAKAMP: Venstre sier de ikke vil godkjenne regjeringens budsjett med mindre avgiftene på olje og diesel øker. Skal man nå klimamålene, må forurenser betale, mener partiet.

Venstres Ola Elvestuen har ett budskap til regjeringen inn mot behandlingen av årets statsbudsjett: Budsjettet må bli grønt - ellers vil ikke regjeringen få Venstres budsjettstøtte. Venstre mener regjeringen må:

* Øke miljøavgiftene med 7,5 milliarder kroner

* Øke avgift på bensin, diesel og mineralolje

* Framholde avgiftsfritak på elbil

Venstre holder fast ved sine klimapolitiskemål om å gjøre Norge til et lavutslippsland, men starter i første omgang med et krav om å vri det blåblå budsjettet i grønn retning. Skatter og avgifter blir avgjørende.

- I høst blir det en klimakamp. Jeg tror det blir hardere enn mange er forberedt på, sier Elvestuen og utdyper:

- Vi kan ta store grep slik at dette budsjettet i miljøsammenheng blir et historisk budsjett. Nå skal vi vise handling og vise at vi mener det vi har sagt, sier Venstres nestleder.

Forsmak i fjor

Regjeringen holder sin siste store budsjettkonferanse 27. og 28. august. Her blir statsbudsjettet i all hovedsak banket gjennom. Etter at statsbudsjettet er lagt fram, vil regjeringen måtte forhandle med KrF og Venstre for å få budsjettet gjennom i Stortinget. Miljøavgift er også en viktig sak for samarbeidspartiet KrF. Står Venstre og KrF samlet om dette kravet, vil det skape trøbbel for regjeringen.

I fjorårets budsjettforhandling fikk Venstre og KrF gjennomslag for å øke mineraloljeavgiften til 52 øre per liter for avgiftsfri diesel. Denne ble upopulær og vanskelig å svelge for en del Frp-ere langs kysten da avgiften i stor grad rammer fiskerinæringen siden avgiftsfri diesel brukes i fiskebåter og fritidsbåter. Men det er småtteri sammenlignet med hva Venstre forventer å få gjennomslag for i år: Partiet mener mineraloljeavgiften bør opp til svensk nivå, det vil si en økning på litt over to kroner per liter ut over dagens nivå.

- Fjoråret var bare en forsmak på hva som kommer under årets forhandlinger. Vi har klimaforliket mot 2020, vi vet vi har dårlig tid, derfor må vi bruke sterke virkemidler. Budsjettet er hovedarenaen for dette, og her må vi bruke de tiltakene som virker, nemlig å målrette skatter og avgifter. Det skal bli dyrere å forurense, sier Elvestuen.

Økte miljøavgifter

I sitt alternative budsjett fra i fjor foreslo Venstre å øke miljøavgiftene til 7,5 milliarder kroner. Et slikt nivå vil være fornuftig inn mot neste års budsjett, sier Elvestuen. Inntektene kan brukes på skatteletter til privatpersoner og bedrifter, slik at man sikrer et grønt skatteskifte, forklarer han. For å få til dette, mener han regjeringen kan ta i bruk et bredt spekter av miljøavgifter: Venstre foreslår en miljøavgift på fly, økning av CO2-avgift på norsk olje- og gassproduksjon, de vil øke avgiften på bensin og diesel, og øke avgiftene på strøm. Venstre vil også innføre miljøavgift på plastposer og øke miljøavgiftene på drikkevareemballasje med 10 prosent.

- Skal vi endre forbruksmønster kan økte avgifter vise vei. Målet er ikke endring i seg selv, men at endringene har effekt, sier han.

Regjeringen har satt ned en grønn skattekommisjon som skal legge fram forslag til hvordan man i større grad skal skattlegge miljøskadelige aktiviteter. Kommisjonen vil imidlertid først komme med sine forslag desember 2015.

- Det er ingen grunn til å vente på dette. Vi vet hva som må gjøres, kommenterer Elvestuen.

Mer elbil

Elvestuen mener man ikke bare skal legge på skatter og avgifter, men også gi lettelser på miljøvennlige alternativ. Ett eksempel er å fjerne avgift på biodiesel, et annet er å videreføre dagens elbilpolitikk. Elbiler er i dag fritatt for engangsavgift og moms. I klimaforliket fra 2012 forpliktet Stortinget seg til å la avgiftsfordelene bestå til 2017 eller til det er 50.000 elbiler i Norge. Anslag viser at Norge når målet allerede ved påsketider 2015. Det er derfor spekulert i hvorvidt regjeringen vil kutte i fordelene allerede i statsbudsjettet for 2015. Elvestuen sier Venstre vil at el-bilsatsingen skal videreføres.

- Det må ikke være tvil om at null-utslippsbilen skal være mer lukrativ enn utslippsbilen. Et mål på 50.000 elbiler var et grep for å vise verden hvordan man kan få en rask omlegging av energibruken i transportsektoren, sier han.

Samarbeidsavtalens verdi

- Tror du regjeringen legger fram et forslag som er i tråd med Venstres krav?

- Jeg forventer at regjeringen følger opp og legger fram et forslag som er i tråd med enigheten fra i fjor. Det var en enighet som forplikter fire partier - også regjeringspartiene i regjering - ikke bare etter en forhandling med Venstre. Jeg forventer at regjeringen gjør dette for egen maskin.

- Men tror du virkelig regjeringen gjør det?

- Jeg forventer at folk som skriver under på avtaler, følger opp, sier Elvestuen.

marie.melgard@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen