Innenriks

Korona-stengte taxfree-butikker på flere flyplasser

Flere taxfree-butikker ved norske flyplasser er nå stengt. Ett av selskapene som drifter flere av butikkene, har permittert over 1000 ansatte.

Koronaviruset påvirker flytrafikken inn og ut av Norge, og færre folk på flyplassene gjør at deler av kundegrunnlaget til taxfree-butikkene forsvinner.

Travel Retail Norway (TRN), som drifter taxfree- og Travel Value-butikkene i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand har derfor sett seg nødt til å stenge flere av butikkene sine.

I Oslo holder to av deres fire taxfree-butikker åpent. I Stavanger er en av to taxfree-butikker åpen, det samme er tilfellet i Bergen. Både i Trondheim og Kristiansand holder en butikk åpent. 

– Både taxfree og Travel Value-butikker stenges. To taxfree-butikker på Gardermoen holder åpent, men alle er rammet og bemanningen er kraftig nedjustert, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN til Dagsavisen onsdag.

Travel Value er butikker som selger parfyme og kosmetikk, men med samme tilbud som i taxfree-butikkene.

Over hele landet

Avinor driver selv taxfree-salg på lufthavnene i Ålesund, Bodø,Tromsø, Evenes, Molde og Kristiansund. Der er nå ingen av butikkene åpne, opplyser Avinor.

Tilbudet for å bestille varer på nett og hente i butikk, "klikk og hent", er inntil videre tilgjengelig for reisende i Ålesund og Molde.

Selskapet ARG (Airport Retail Group) driver taxfree-butikkene på Torp og Haugesund. De har stengt sin butikk i Haugesund, men holder enn så lenge sine to butikker på Torp åpne, sier Tomas Ekvoll, Manager DutyFree i ARG.

– I Haugesund er det per i dag lite trafikk. På Torp holder vi foreløpig åpent, men med noe begrensninger på åpningstidene, sier Ekvoll, og legger til at de har gjort flere tiltak, også i samråd med kommunelegen i Sandefjord.

Det innebærer blant annet å oppfordre kundene til å holde en meter avstand mellom folk. Butikken holder åpent så lenge kommunelegen mener det er faglig forsvarlig, fortsetter Ekvoll.

Sørger for avstand

Den ene av de to taxfree-butikkene til TRN som holder åpent på Gardermoen, er i avgangsområdet, den andre ved ankomst. Dagestad sier de to butikkene fortsatt er åpne fordi det er tett trafikk.

– På avgang er det først og fremst utlendinger som vil reise hjem, mens på ankomst er det fortsatt mange nordmenn som kommer fra utlandet, fortsetter han.

– Reisende som kommer fra utlandet skal rett i hjemmekarantene. Er det forsvarlig å holde den butikken åpen? 

– Det er det kommuneoverlegen som bestemmer. Så sørger vi for at det er god avstand mellom folk. Det er folk som står og sier fra, passer på og sperrer. Det varierer hvor mange reisende som er i butikken, det kommer an på flyet, sier han.

Selskapet har totalt fem butikker på Gardermoen.

1.000 ansatte permittert

TRN har nå permittert 1019 av de rundt 1200 ansatte. Disse trådte i kraft tirsdag kveld.

Det var HK-Nytt som først meldte om saken.

– Det er trist. Det er helt grusomt, og gårsdagen var utrolig tøff. Men vi håper det kommer tilbake igjen og blir normalt. Det er ikke noe særlig det her, sier Dagestad. 

Les denne: Livet ditt styres av tilfeldigheter. Det kan du bruke til å planlegge framtida (+)

Ikke vurdert

Med nye restriksjoner for å hindre smittespredning må alle som reiser inn til Norge nå gjennom passkontroll. Dagsavisen får av flere reisende til Oslo opplyst at de så måtte gjennom taxfree-området før de kom til bagasjehallen.

Siri Wollan i Ullensaker kommune vedgår at det er en smitterisiko på en flyplass, men sa tirsdag at det så vidt hun vet ikke var vurdert å stenge taxfree-ene på Gardermoen av den grunn.

– Passasjerer må selv holde avstand. I dag står politiet i tillegg ved taxfree. De kan eventuelt håndheve kravet om avstand, ellers er det også et eget ansvar, sa Wollan til Dagsavisen. 

– Vi forstår det er  vanskelig å holde avstand på flyplassen, men vi gjør så godt vi kan i en anstrengende periode, fortsatte hun.

Alle som kommer til Norge fra utlandet skal umiddelbart i hjemmekarantene i 14 dager. 

Henviser til Avinor

På spørsmål om hva som må skje for at det skal vurderes å stenge taxfree-butikken på Gardermoen, sa Wollan tirsdag at hun tror det er opp til Avinor å vurdere.

I en e-post til Dagsavisen skriver kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Avinor at de følger anbefalingene og rådene om smittevern fra kommuneoverlegen og Folkehelseinstituttet.

– Dersom rådene endres til å be oss om å stenge så gjør Avinor dette. Vi er i løpende dialog med TRN, som driver taxfreebutikkene på Oslo lufthavn, om den daglige driften, herunder vurderinger av situasjonen i butikkene, skriver Andersen. 

På spørsmål om hvorfor de velger å fortsatt holde butikken åpen, til tross for at det er innført en rekke andre smitteverntiltak på flyplassen, svarer Andersen at det er for å opprettholde et så godt reisetilbud som mulig for dem som fortsatt reiser.

– Det er også andre tilbud som er åpne på flyplassen med tanke på servering og shopping. Dersom det blir besluttet å stenge kommersielle tilbud som vil påvirke de vanlige passasjerstrømmene vil Avinor sørge for at dette løses på en god måte for de reisende, skriver han.

Pressevakt i Avinor Nora Prestaasen sa tirsdag til Dagsavisen at tilbudet ved Avinors lufthavner kan endre seg fortløpende etter hvert som trafikken avtar, og at tilbudet kan variere fra lufthavn til lufthavn. 

– Per i dag er de fleste butikkene og serveringstilbudene åpne på Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, mens passasjerer på andre lufthavner kan oppleve et mer redusert tilbud . Alle følger Folkehelseinstituttets råd knyttet til renhold og dette med å legge til rette for god avstand mellom gjester og avstand til ansatte, fortsatte Prestaasen.

Alvorlige konsekvenser

– Det får alvorlige konsekvenser, ingen tvil om det. Men når det blir så mange kanselleringer og reiseforbud til utlandet så måtte det skje til slutt, sier Rozina Nazar, HK-klubbleder for TRN på Gardermoen til HK-Nytt.

Ifølge klubblederen tok imidlertid de fleste av de ansatte stort sett det hele med fatning.

– Jeg hadde fryktet større reaksjoner enn det som har kommet. Men vi har vært veldig opptatt av god og tydelig kommunikasjon og har hatt mange samtaler med de ansatte, forteller Nazar.

Hun roset også TRN for god dialog med tillitsvalgte og de ansatte.

Mer fra Dagsavisen