Innenriks

Koreansk elbil-vinner

BILTEST: Kia Soul slår nykommeren VW e-Golf og bestselger Nissan Leaf i vår omfattende elbiltest.

Koreansk elbil-vinner

BILTEST: Kia Soul slår nykommeren VW e-Golf og bestselger Nissan Leaf i vår omfattende elbiltest.

n Øivind Skar og Bladet BIL

Skjerpet konkurranse har gjort elbilene betydelig rimeligere. Da Mitsubishi i-MiEV dukket opp som den første skikkelige elbilen for fire år siden kostet den 250.000 kroner. Nå er prisen kuttet med 110.000 kroner.

Også Nissan har møtt konkurransen med lavere pris, fra 255.000 kroner (pluss leveringskostnader) ved introduksjon høsten 2011 til 191.000 kroner nå. En vesentlig årsak er naturligvis at nye Kia Soul electric ikke koster mer enn 193.900 kroner. Og midt oppi det hele kjører Volkswagen voldsomt på for å bli størst på ladbare biler i Norge, først og fremst med e-Golf og e-Up.

Selv om klasseleder Leaf fikk en betydelig oppgradering for halvannet år siden, bærer den preg av å ha noen år på veien. Særlig gjelder det all den harde plasten som får bilen til å se simpel og billig ut innvendig. Med tanke på at dette er en rådyr bil i Europa, undrer det oss at Nissan ikke har spandert på den et flottere interiør.

Golf er Golf

Å sette seg inn i en e-Golf er som å sette seg inn i en hvilken som helst Golf. Nesten alt fortoner seg helt likt. Og det er naturligvis hensikten. For der Nissan Leaf ser annerledes ut på kilometers avstand, må du nærmest bruke lupe for å skille Golfene fra hverandre. Dette er Golfens absolutte styrke, og samtidig dens svakhet. Noen vil gjerne vise alle at de kjører nullutslippsbil.

Kia har med Soul electric lagt seg på samme linje som VW. Den blir lagt merke til i trafikken på grunn av sitt høyreiste ytre og ungdommelig formspråk, men det gjør også alle andre Soul-varianter.

Friskt pust

Testteamet falt umiddelbart for Soul, ikke minst på grunn av den gode og litt opphøyde sittestillingen, det friske interiøret, det omfattende utstyret og den hyggelige prisen. Faktisk er den flere titusen kroner billigere enn VW Golf.

Ved ikke å ankomme elbilfesten som førstemann, har Kia tatt teknologien et skritt videre for å spare strøm: Her er varmepumpe som kan innstilles slik at kun førerplassen varmes opp. Fikst fordi det gir ekstra rekkevidde om vinteren. Selvfølgelig har Soul varme i rattet, varme i baksetet og varme/kjøling (som eneste) i forsetene.

Solid dragkraft fra bunnen gjør alle tre til raske bybiler. Akselerasjon til 80 km/t går for alle tre unna på rundt sju sekunder.

Golf mest sporty

Støymessig kommer bilene ganske likt ut. På grunn av manglende motorlyd er de alle svært støysvake til 50 km/t. Deretter overtar dekkstøyen, og ved 80 km/t støyer elbilene like mye innvendig som deres bensin/dieselkonkurrenter.

Golf er vinneren for de kjøreglade. Den er klart mest sportslig. E-Golf gir faktisk en anelse GTI-følelse. At bilen veier rundt 300 kilo mer enn standard-Golf merkes knapt.

Også Kia kjører bra. Til tross for den tunge vektleggingen av komfort henger også Leaf godt med i svingene.

Golf har det beste infotainmentanlegget med stor og skarp skjerm. Også Soul og Leaf gir god og relevant informasjon til brukeren.

Rekkevidde

Rekkevidde er viktig for elbileiere, særlig etter at Tesla med Model S banket alle andre elbiler ned i stikkontakten. Av de tre testbilene oppgir Kia å ha lengst rekkevidde med 212 kilometer. Nissan oppgir rekkevidden til 199 km og VW til 190 km.

Vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, naturligvis avhengig av fart, kjørestil og temperatur. Så snart du skrur på varme- eller AC-anlegget forsvinner 20-30 km rekkevidde. Regn ikke med mer enn rundt 100 km bruksrekkevidde midt på vinteren.

Testbilene lades normalt hjemme eller på jobben, i vanlig stikkontakt eller dedikert vegglader, som gir raskere opplading. Lading langs landeveien er enkelt med Leaf og Soul fordi de har standard japansk hurtigladesystem (Chademo), som er tilgjengelig på så godt som alle offentlige hurtigladestasjoner. Golf derimot er tilpasset den nye europeisk/amerikanske ladestandarden, som ikke er kompatibel med den japanske. Alle nye hurtigladestasjoner bygges med begge ladestandarder, men foreløpig fins ytterst få av dem.

I tillegg til rekkevidden betyr levetida på batteriene alt for verdien på en elbil. Defekt batteripakke gjør bilen så godt som verdiløs. Golf har best batterigaranti av testbilene med åtte år på den elektriske drivlinjen (fem år på selve bilen), fulgt av Kia med sju år på alle sider ved bilen. Nissan har bare fem års garanti på Leaf og dens drivlinje. (NTB tema)

Elbilsalget i 2014:

1. Nissan Leaf: 3.934

2. Tesla Modell S: 3.561

3. VW e-Up: 2.477

4. BMW i3: 1.714

5. VW e-Golf (ny): 1.300

6. Citroën C-Zero: 361

7. Mitsubishi i-MiEV: 329

8. Peugeot iOn: 241

9. Renault Zoe (ny): 217

10. Kia Soul (ny): 193

11. Ford Focus: 169

12. Nissan NV200 (ny): 22

Kilde: OFV per 20.10.2014

Mer fra Dagsavisen