Havnearbeidere i Rotterdam, organisert i det nederlandske transportarbeiderforbundet FNV, nektet fredag å losse et skip som kom fra Oslo havn. Etter å ha latt mannskapet vente i seks timer losset de det, og sendte bilder til sine allierte i Norsk Transportarbeiderforbund.FOTO: FEDERATION OF DUTCH TRADE UNIONS

Konflikt brer seg

Konflikten mellom Yilport og havnearbeiderne i Oslo Havn merkes for rederiene. Fredag ble et skip fra Oslo nektet lossing i Rotterdam.

 

Av Katrine Strøm

Spica J ble liggende i seks timer før det ble losset, i det som blir sagt å være en advarsel: Neste skip som kommer fra Oslo havn blir liggende. Aksjonen i Rotterdam var en offisiell markering ledet av fagorganiserte i FNL, det nederlandske transportarbeiderforbundet, og bilder av boikotten ble sendt til Norge med et ønske om å synliggjøre sympati i media.

Med alle lovlige midler

Terje Fenn Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) bekrefter at aksjonen i Rotterdam har direkte sammenheng med konflikten hans medlemmer i Oslo står i.

– Vi har bedt om sympatiaksjoner gjennom både det europeiske og det internasjonale transportarbeiderforbundet. Alle deres medlemsorganisasjoner er oppfordret til med alle lovlige midler å vise sympati med havnearbeiderne, sier han. Den nederlandske fredag skal ha vært lovlig, ifølge NTF.

Flyttet til Drammen

Rederiet Unifeeder har charter på Spica J, det vil si at de leier det til frakt. Country manager for Norge, Christian Amundrød, ønsker imidlertid ikke å kommentere aksjonen overfor Dagsavisen Fremtiden.

– Vil dere fortsette å gå til Oslo Havn?

– Ingen kommentar.

– Hva tenker du om at dette blir sagt å være et varsel til rederier som bruker Oslo havn?

– Det har jeg heller ingen kommentar til.

Rederiet Maersk har de siste tre ukene valgt å flytte lossing til Drammen havn.

– Vi er i en situasjon der vi ikke har noen avtale med Yilport ennå, vi er i dialog med dem. Pluss at det ble varslet aksjoner og blokade, og de hadde også stengt havna noen dager. Vi snakket med våre kunder, og fant at det var fordelaktig å gå til Drammen i stedet, sier Marit Vårdal, country manager for Norge i Maersk. De hadde allerede i fjor Drammen i tankene, opplyser hun. At prisene i Oslo havn har økt etter at Yilport tok over er årsaken til at de ikke er i mål med en ny avtale.

– Hva synes du om aksjoner som den i Rotterdam?

– Det er ganske vanlig, når bryggearbeiderne har aksjoner får de ofte støtte på kontinentet. Vi har sett det før og er ganske vant til det.

– Påvirker det valgene dere tar?

– Nei.

– Når vil dere revurdere Oslo som havn?

– Vi gjør det hver eneste dag, og har tett kontakt med kunder og egne operasjonsfolk. Dette er noe vi gjør kun for å lette på situasjonen for Oslo-kundene våre. Og så er det jo interessant å se hva som rører seg i Drammen. Vi var bekymret for kapasitet og trafikkavvikling, men enn så lenge fungerer det veldig godt, sier Vårdal.