Av Johan Falnes
– Klimaplanen er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i en pressemelding fredag.
Den nye klimaplanen dekker perioden fra 2021 til 2030.
Hovedvekten ligger på tiltak innenfor såkalt ikke-kvotepliktig sektor, men regjeringen varsler også grep som skal gi utslippskutt innenfor industri og olje- og gassvirksomhet. I tillegg tar planen for seg skogbruk og arealbruk.
– For første gang legger en regjering fram en troverdig, helhetlig plan for å få ned utslippene i alle sektorer. Det skal lønne seg å kutte utslippene, sier Rotevatn.
– Vi skal kutte utslippene, ikke utviklingen
– Regjeringen vil kutte utslipp på en måte som omstiller Norge til å bli et lavutslippssamfunn, og legger til rette for grønn og bærekraftig vekst. Vi skal kutte utslippene, ikke utviklingen. Økonomisk vekst og verdiskapning er ikke et hinder for å nå de norske klimamålene, det er faktisk en forutsetning, sa statsminister Erna Solberg (H) på en pressekonferanse fredag om den nye klimaplanen.
Norge har forpliktet seg gjennom Parisavtalen til å kutte utslippene fram mot 2030. Solberg sier spørsmålet ikke er om vi skal kutte utslippene, men hvordan vi skal gjøre det.
– I dag legger vi fram en klimaplan som viser hvordan regjeringen vil nå de norske klimamålene for 2030. Dette er den første klimameldingen hvor vi legger fram konkrete virkemidler for å følge opp de målene og forpliktelsene vi har, sa Solberg.
Oljeindustrien
Også petroleumsnæringen vil omstille seg de kommende ti årene.
– Selv om utslippene fra petroleumssektoren er omfattet av kvotesystemet, vil det være fornuftig av næringen å redusere sine utslipp for å være konkurransedyktige også fremover.
Regjeringen vil til våren legge fram en melding om langsiktig verdiskaping fra de norske energiressursene. I meldingen vil regjeringen vise hvordan det skal kuttes i utslippene fra olje- og gassnæringen med 50 prosent innen 2030.
Les også: Nullutslippssoner får grønt lys
Øker CO2-avgiften
Et hovedgrep er skjerping av CO2-avgiften.
Den skal gradvis trappes opp til 2.000 kroner per tonn i 2030, mot 590 kroner i dag. Økningen skal gjøre det dyrere å slippe ut CO2 – og mer lønnsomt å kutte utslippene.
Regjeringen legger dessuten inn et premiss om at samlet skatte- og avgiftsnivå ikke skal øke. Det betyr at økte avgifter vil bli motsvart av tilsvarende skatte- eller avgiftslettelser på andre områder.
Vil ha ned transportutslippene
Innenfor ikke-kvotepliktig sektor er målet at utslippene av klimagasser skal kuttes med 45 prosent fra 2005-nivå innen 2030. Disse kuttene skal skje nasjonalt i Norge.
Ikke-kvotepliktig sektor dekker transport, bygg, avfall, jordbruk og noe industri og olje- og gassvirksomhet. Til sammen er det snakk om rundt halvparten av Norges samlede utslipp.
Det er spesielt transport regjeringen går løs på i sin nye plan.
Det blir strengere klimakrav i offentlige innkjøp:
* fra 2022 blir det krav om nullutslipp i offentlige innkjøp av personbiler og lette varebiler.
* fra 2025 blir det tilsvarende for bybusser.
Det skal i tillegg stilles krav om lav- eller nullutslipp i nye ferjeanbud fra 2023 og noe senere for hurtigbåter og servicefartøy i havbruket.
Les også: NRK: Regjeringen vil kreve at kommuner kjøper nullutslippsbiler
Skjermer jordbruket
I jordbruket kommer det derimot ingen nye krav om kutt i klimaplanen. I stedet bygger planen videre på den avtalen jordbruket allerede har inngått med myndighetene.
Klimaavtalen for jordbruket ble inngått i juni 2019. I avtalen forplikter partene seg til å arbeide for utslippskutt og økt opptak av CO2 tilsvarende 5 millioner tonn for perioden 2021–2030.
Dette målet gjelder fortsatt i klimaplanen som nå er lagt fram.
– I klimaplanen slår vi fast at klimaavtalen mellom staten og jordbruket er bærebjelken i det videre klimaarbeidet i landbruket, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF).
Fakta om klimaplanen
Dette er noen av de viktigste tiltakene i planen:
CO2-avgift
* Trappes opp gradvis fra rundt 59 kroner i dag til 2.000 kroner mot 2030.
Transport
* Krav om nullutslipp i offentlige kjøp av personbiler og lette varebiler fra 2022. Fra 2025 gjelder tilsvarende for bybusser.
* Krav om lav- og nullutslipp for nye ferjeanbud fra 2023 der det ligger til rette for det, og noe senere for alle nye hurtigbåtanbud.
* Trinnvis innføring av krav til lav- eller nullutslipp for servicefartøy i havbruksnæringen fra 2024.
* Erstatte fossilt drivstoff med mer bærekraftig biodrivstoff. Omsetningskravet for biodrivstoff vil øke fram mot 2030. Det tas også sikte på å innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel og skipsfart fra 2022.
* Vurdere muligheten for nullutslippssoner i enkelte byer.
Landbruk
* I klimaavtalen med jordbruket har partene forpliktet seg til å redusere utslippene med 5 millioner tonn fram til 2030.
* Utrede avgift på mineralgjødsel.
Andre ikke-kvotepliktige utslipp
* Gradvis utfasing av fossilt brensel til energiformål i industrien utenfor kvotesystemet.
* Fastsette klima- og miljøambisjoner for statlige bygg og lokaliseringer.
* Redusere utslippene fra bruk av fluorholdige gasser.
* Støtte til Fortum Oslo Varmes CO2-fangstprosjekt, under forutsetning av at prosjektet får finansiering fra EU eller andre kilder.
Skog og arealbruk
* Legge til rette for økt CO2-opptak i skog.
* Kutte utslipp fra nedbygging av grønne (karbonrike) områder.
* Utrede avgift på utslipp av klimagasser fra uttak av torv og vurdere forbud mot å åpne nye torvuttak.
* Restaurere myr og annen våtmark.
Grønn forskning og innovasjon
* Styrke Enova for utvikling av ny teknologi.
* Nedsette ekspertutvalg for å vurdere rammevilkårene for å fremme klimavennlige investeringer.
* Utvikle Grønn plattform-samarbeidet mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Siva og Enova.
PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.