Innenriks

Klimakrise hos de borgerlige

Regjeringen la i går fram en endelig løsning på det grønne skatteskifte, vel vitende om at KrF og Venstre allerede har avvist forslaget. Regjeringen la også til at det er uaktuelt å forhandle.

Det ble en dramatisk fredag for det borgerlige samarbeidet. I går la statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen fram sitt endelige tilbud til sentrumspartiene i den langvarige dragkampen om det grønne skatteskiftet. Et tilbud Venstre og KrF allerede har avvist.

I statsbudsjettet vil regjeringen øke bensin- og dieselavgiften med henholdsvis 15 og 35 øre. Mineraloljeavgiften skal opp med 20 øre. Som en motytelse gis bilistene andre lettelser for 900 millioner kroner: Bompengene skal reduseres, pendlerfradraget øker, årsavgiften går ned.

– Dette svarer på bestillingen fra KrF og Venstre, sa statsminister Solberg.

Men så enkelt er det ikke.

Bryter avtalen

Sentrum mener forslaget ikke er i henhold til avtalen partiene inngikk under fjorårets budsjettforhandlinger fordi utslippene ikke går betydelig ned, noe som er forutsetningen for hele avtalen.

– De gjør forhandlingene unødvendige vanskelige, sier nestleder i Venstre, Terje Breivik.

Regjeringen på sin side, hevder de følger avtalepunktet til punkt og prikke: Drivstoffavgiftene går opp. Det er reduksjon i andre skatter og avgifter.

Utslippene går ned med 200.000 tonn CO2 per år. Betydelig nedgang, mener Solberg.

– Vårt forslag til økte drivstoffavgifter går til og med utover det KrF foreslår i sitt alternative budsjett, kommenterer Solberg.

Og her kommer striden til å stå de neste ukene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Regnestykket

I regjeringens regnestykke, har man bare sett på CO2-kuttene som følger av økte drivstoffavgifter.

– Statsministeren sier ingenting om hvordan utslippene vil øke som følge av én milliard til avgiftslettelser på de samme fossilbilene. Det viser at dette ikke er et grønt skatteskifte, sier Breivik.

«Ultimatum»

Solberg og Jensen hadde en tindrende klar beskjed til sine samarbeidspartier i går: Her er det ikke rom for forhandlinger. Dette er ikke ansvarlig å øke avgiftene mer i en tid hvor norsk næringsliv står i krise, hevder de. Et budskap som ble mildt sagt dårlig mottatt i sentrum.

– Er det Frp i regjering som ikke har mer og gi, mens Frp på Stortinget har mer å gi?

– Vi mener dette er forsvarlig å gjøre i ett års budsjett. Vi er i en krevende tid for norsk økonomi, sier Jensen.

– Når budsjettavtalen potensielt er klar i november, er fortsatt bensin og dieselavgiften bare økt med 15 og 35 øre?

– Vi hadde ikke sagt dette hvis vi ikke mente det, sier Jensen.

Les også: Hagen om økte bensinpriser: Dette er bare trist

Jo da, det skal forhandles

Både Venstres Breivik og KrF-leder Knut Arild Hareide var i går nøye på å understreke at de nå venter på å se helheten i budsjettet. For jo da, selv om det høres ut som et ultimatum, skal det bli forhandlinger.

– Det blir krevende, men vi skal være konstruktive. En mindretallsregjeringen vet at hvis de skal få budsjettet igjennom må de være forsiktige med å si at noen ting man ikke vil snakke med samarbeidspartiene om.

– Tror du regjeringen når de sier at de ikke har mer å gi?

– Det er ingenting som er hellige virkemidler for oss, så lenge klimagassene går betydelig ned, sier Hareide.

– Hvis det skal oppfattes som et ultimatum, er det i så fall regjeringen som har pådratt seg et problem. Vi går til forhandlingene med tro på at statsbudsjettet for 2017 blir et klimabudsjett, sier Breivik.

Ap: Grønnere hverdag med oss

– Det vi kan slå fast er at det ikke blir noen betydelig reduksjon i klimautslippene med det forslaget regjeringen har lagt fram, sier finanspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet Marianne Marthinsen.

– Regjeringen bryter her løftet de har gitt til Venstre og KrF om å legge fram et miljøbudsjett med store utslippskutt, og gir istedenfor et ultimatum for fortsatt forurensing. Nå må Venstre og KrF ta konsekvensene og felle regjeringen. Vi står klare til å samarbeide med dem om tidenes miljøbudsjett, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Marthinsen vil ikke gå like langt som SV, men mener sentrumspartiene kan få mer igjen for å samarbeide med Ap på klima.

– Vi vil i vårt alternative budsjett legge fram et grønnere alternativ enn det regjeringen har foreslått, sier hun.

Mer fra Dagsavisen