Innenriks

Klarerte flyging under sikker høyde

HERCULES-STYRTEN: Svenske flygeledere klarerte to ganger for lav flyhøyde for Hercules-flyet Siv som krasjet i fjellmassivet Kebnekaise.

STOCKHOLM/OSLO: Besetningen i flyet hadde både tid og mulighet til å kontrollere de to klareringene, sier den norske undersøkelseskommisjonens leder, brigader Per Egil Rygg til NTB.

Men besetningen gjorde ikke det.

Og sammenfallet av de to momentene, uriktige klareringer som ikke ble korrigert, bidro til at Hercules-flyets ferd fra Evenes til Kiruna endte tragisk – med krasj i en fjellvegg i Kebnekaise-massivet, Sveriges høyeste fjell, 15. mars i fjor.

Det framgår av den svenske havarikommisjonens rapport som ble offentliggjort tirsdag.

Varslingssystemet (GCAS/TAWS-systemet) som skal si fra dersom flyet kommer for nær bakken, var i praksis slått av fordi det var omstilt.

– Dette var ikke årsak til ulykken, men hadde varslingssystemet vært brukt riktig, kunne det trolig forhindret ulykken, sier generalinspektør for Luftforsvaret, generalmajor Per Kristian Hannestad, til NTB.

Høy tillit

Den norske undersøkelseskommisjonen har bistått den svenske i arbeidet med å avdekke årsakene til ulykken.

Kommisjonen vet ikke hvorfor besetningen om bord i Hercules-flyet ikke kontrollerte klareringen fra den svenske flygeledelsen.

Kommisjonen tror det skyldes en høy tillit til flygeledelsen, ifølge utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen

Forsvarstoppene til stede

Rapporen ble presentert både i Stockholm og Oslo mandag. I Oslo Militære Samfund var forsvarssjef Harald Sunde, generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Finn Kristian Hannestad og generalløytnant Morten Haga Lunde til stede da lederen for den norske undersøkelseskommisjonen, brigader Per Egil Rygg, overrakte rapporten til forsvarsledelsen.

Pårørende ble orientert om rapportens innhold 17. oktober.

Visste ikke hvor

Flygelederne i Stockholm og Kiruna visste ikke hvor flyet geografisk befant seg da de ga sine klareringer, framgår det av rapporten.

Den avdekker også at den svenske flygeledelsen ikke har sivil radardekning i det området Hercules-flyet fløy.

Flygelederne i Stockholm klarerte flyet til å bevege seg ut av kontrollert luftrom, men besetningen om bord i flyet ble ikke informert om dette, ifølge rapporten.

For dårlige rutiner

Den svenske havarikommisjonen mener det norske Luftforsvarets rutiner for flyginger er for dårlige. Besetningen om bord var kvalifisert, men hadde ikke god nok informasjon for den type flyging de utførte, og var derfor ikke oppmerksomme på den faren terrenget medførte, mener kommisjonen.

Det finnes bestemmelser for hvordan slike flygninger skal gjennomføres, men kommisjonen har ikke funnet noen enhetlig rutine for dette hos det norske Luftforsvaret, som slår fast at feil både hos det norske Luftforsvaret og svensk flygeledelse bidro til Hercules-ulykken.

Nye rutiner nødvendig

Havarikommisjonen mener samtidig at det norske Luftforsvaret har hatt for dårlige rutiner for å forhindre at luftfartøyer flys under laveste sikre høyde.

Dette er en «grunnleggende systemsvikt», heter det i rapporten.

Luftforsvaret må nå sikre seg at flybesetningene har kunnskap og rutiner som sikrer at bakkekollisjonssystemet anvendes på en forsvarlig måte, anbefaler de svenske utrederne.

Det må utarbeides «tydelige regler, manualer og rutiner», spesielt for å forhindre at det flys under laveste sikre høyde, fastslår de.

Fem norske offiserer omkom da Hercules-flyet Siv styrtet inn i Kebnekaise. (NTB)

Forsvarssjefen: – Skal ha en åpen prosess

Forsvarssjefen lover en åpen prosess når Luftforsvaret skal gjennomgå konklusjonene og anbefalingene fra de to havarikommisjonene etter Kebnekaise-ulykken.

– Vi vil iverksette en grundig og nøyaktig gjennomgang av rapporten. Det er viktig at dette er en åpen prosess, og alle rapporter vil være åpne og allment tilgjengelige. De pårørende og etterlatte skal være trygge på at alle opplysninger kommer fram, sier forsvarssjef Harald Sunde etter at den svenske havarikommisjonen tirsdag la fram sin endelige rapport.

Sunde understreket på en pressekonferanse at det er full enighet mellom den svenske og den norske havarikommisjonen, og han beskrev det som en «stor lettelse» at den svenske havarikommisjonen nå har avsluttet sitt arbeid og levert en grundig og viktig rapport. (NTB)

Mer fra Dagsavisen