Innenriks

Kansellerer passasjerkritikk

2.000 av avgangene til SAS, Norwegian og Widerøe ble innstilt i fjor. Ikke noe stort problem, mener flyselskapene.

Bilde 1 av 2

De seneste dagene har hundrevis av Norwegians passasjerer blitt rammet av innstilte avganger fra blant annet Gardermoen, Sola og Flesland på grunn av mangel på piloter.

Blant dem som har fått ødelagt ferieplanene sine, er Minde skoles musikkorps fra Bergen, som skulle til Berlin for å spille flere konserter der. I stedet ble det overnatting på Gardermoen før hele turen ble avlyst. Turen var planlagt i tre år i forbindelse med korpsets 60-årsjubileum.

Men skal vi tro flyselskapene, er det altså de færreste flypassasjerer som har noe å klage over.

Les også: Oslo-tog stopper for sommeren

– 99,7 prosent

– Norwegian gjennomførte 99,7 prosent av de planlagte flygningene i mai, 99,4 prosent av de planlagte flygningene i april og 99,5 prosent av de planlagte flygningene i mars, opplyser pressekontakt Astrid Mannion-Gibson overfor Dagsavisen.

SAS hevder å være nesten like gode.

– SAS gjennomførte 308.439 flygninger i fjor, og hadde 98,7 prosent av flygningene i samsvar med planlagt program, forteller informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Det er til fattig trøst for de tusenvis av flypassasjerene som likevel blir rammet av kanselleringer.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: NTB scanpix

Nær 2.000 kanselleringer

Avinors oversikt over innstilte avganger bare fra Oslo lufthavn Gardermoen i 2016, viser at SAS, Norwegian og Widerøe, alene innstilte nær 2.000 avganger fra landets travleste flyplass da.

Disse kanselleringene fordelte seg på følgende måte:

SAS: 1.283 (noe som tilsier at 98,6 prosent av avgangene ble gjennomført).

Widerøe: 359 (97,8 prosent av avgangene ble gjennomført).

Norwegian: 296 (99,6 prosent av alle avgangene gikk som de skulle).

Sommerproblemer er for øvrig ikke noe nytt for Norwegian. Den første helgen i juli i fjor, ble 18 avganger innstilt, noe som rammet mellom 4.000 og 5.000 passasjerer, ifølge NTB. Da erkjente flyselskapet at de hadde planlagt bemanningen for dårlig. Til tross for denne erfaringen, klarte altså ikke Bjørn Kjos & Co å unngå å ødelegge ferien til mange nordmenn på nytt.

Dagsavisen har spurt både Norwegian, SAS og Widerøe om vi må regne med mange kanselleringer i tiden framover også. Det spørsmålet har ikke Norwegian svart på. SAS har følgende å si om dette.

– Vårt mål er 99 prosent gjennomførte flygninger. 100 prosent bør ikke være et realistisk mål når man jobber med flysikkerhet, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Han har også en kommentar til Avinors oversikt over innstilte avganger ved Oslo lufthavn i 2016.

– Vi hadde beklageligvis en pilotstreik i Sverige som ga oss over 1.000 kanselleringer, noe som selvsagt påvirket dette resultatet negativt. Foruten denne ville vi vært godt over 99 prosent regularitet for året.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

4 minutter og 51 sekunder

Som eksempelet med Minde skoles musikkorps viser, er det en rekke passasjerer som har fått ødelagt hele turen sin, på grunn av innstillingene.

– Vi opplever dessverre at det på mange ruter er veldig vanskelig å finne alternativ transport, uttaler presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian om dette.

Men skal vi tro konkurrenten, er det ikke et like stort problem for SAS å finne alternativer.

– En kansellering reflekterer ikke nødvendigvis om passasjerene kom av gårde til bestemmelsesstedet, eller hvor lenge passasjerene reelt var forsinket. SAS hadde en gjennomsnittlig passasjerforsinkelse i fjor på 4 minutter og 51 sekunder, påpeker Johansen.

Han forklarer dette blant annet med at SAS har mange avganger til samme sted daglig, for eksempel hele 19 til Trondheim. Ved ett innstilt fly kan passasjerene dermed overføres til andre fly.

Johansen viser også til at SAS, i motsetning til Norwegian, har avtaler med andre flyselskaper, noe som gjør det mulig å overføre passasjerer til deres avganger.

– Det kan like gjerne skje at du kommer fram tidligere enn planlagt, sier Johansen om systemene til SAS på dette området.

Også Avinor påpeker at kansellerte fly er en sjeldenhet.

– For å sette ting litt i perspektiv - regulariteten ved Oslo lufthavn var på 99,3 prosent i fjor, så det er en svært liten andel som blir kansellert, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa.

25,8 millioner passasjerer reiste via Oslo Lufthavn i fjor.

Dagsavisen har også vært i kontakt med Widerøe, men har ikke lyktes i å få en kommentar fra selskapet i tide.

Dagsavisens leder: Rått spill i lufta

Mer fra Dagsavisen