Innenriks

- Kan nettmobbe i timen

- Manglende kontroll med elevenes PC-bruk i timen åpner for nettmobbing mens læreren står og underviser.

Det sier rådgiver Kaja Hegg i Redd Barna.

Med bekjempelse av mobbing og krenkelser på sosiale medier som arbeidsfelt, er Hegg svært kritisk til «lovløsheten» som hersker i et klasserom der læreren ikke setter begrensninger for elevenes PC-bruk. Hun mener gårsdagens oppslag i Dagsavisen, som viste at elever uforstyrret får surfe på nett mens læreren er opptatt med klasseundervisning, kan gi et forsøplet læringsmiljø.

- I praksis innebærer dette at det kan foregå et utstrakt og ufint sosialt spill elevene imellom, midt i timen - uten at læreren får med seg det som skjer, sier Hegg.

Les også: Fyller skoletimene med datamoro

Feil fokus

Det er allerede vel kjent at barn og unge mobber og ekskluderer hverandre på nett gjennom misbruk av passord, spredning av personlig informasjon og bilder, stygge meldinger med en ekkel sjargong og utestengelse fra hemmelige grupper på ulike sosiale medier.

- Det er urovekkende hvis dette også får skje i klasserommet uten at læreren griper inn. At elevene på denne måten kan kommunisere seg imellom skaper en uro læreren overser, og drar fokus vekk fra læring og faglig fellesskap, påpeker Hegg i Redd Barna.

Hun mener mangel på regler, kontroll og kompetanse hos lærerne er en viktig forklaring.

Mangler gode tilbud

Et synspunkt lederen for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget støtter.

- Dette er et lederansvar. Hva som skjer i timen, om og når elevene skal bruke PC, forventer jeg faktisk at læreren tar kontroll over, sier Marianne Aasen (Ap).

Samtidig påpeker hun at rektor må meisle ut en helhetlig politikk når det gjelder PC-bruk og IKT ved den enkelte skole. Aasen mener dessuten det er et problem at norsk skole scorer høyt på PC-tetthet, men ligger etter i bruken av interaktiv teknologi som et læringsfremmende verktøy.

Ifølge Senter for IKT i utdanningen har det lenge vært et problem at både lærere og skoleledere mangler kompetanse i hvordan IKT bør brukes i faglig sammenheng.

- Samtidig er det for enkelt å peke på lærerne hver gang vi er kritiske til hvordan IKT brukes i skolen. Per i dag finnes det for få tilbud knyttet til bruk av IKT i fagene. Samtidig takker lærerne ofte nei til datakurs av mer generell art fordi det ikke føles relevant, sier Trond Ingebretsen, direktør ved IKT-senteret.

Han mener mange lærere føler seg presset på tid, og derfor synes det er for krevende å prøve ut nye former for undervisning med IKT.

- Dette er alvorlig med henblikk på å sikre elevene et kvalitativt godt og likeverdig utdanningstilbud, sier han.

Klare forventninger

Ingebretsen bekrefter inntrykket fra gårsdagens avisartikkel: Skolene forteller om ukonsentrerte elever som lett lar seg distrahere av nye digitale verktøy, lærerne mister autoritet og datamaskiner blir tidstyver i klasserommet.

- Skoleeiere, skoleledere og lærere må samarbeide om å knytte digital teknologi sammen med faglig innhold bedre enn i dag. Vi ser at skoler som har en klar og tydelig ledelse, hvor rektor har klare mål og forventninger til lærerne, og hvor man skaper et godt samarbeidsklima, ofte lykkes best, sier direktør Trond Ingebretsen ved IKT-senteret.

karin.fladberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen