Innenriks

Julelur eller julelurt?

Ett museklikk og den perfekte julegaven er i boks. Men er du helt sikker på at du ikke gikk i fella?

For selv om det nesten ikke fins noe som er enklere enn å handle på nett, så er det fort gjort å bli lurt. Forbrukerrådet advarer mot de useriøse butikkene, mot butikkene som kanskje ikke fins og som bare er ute etter å svindle deg.

– Dessverre er det folk som brenner seg. Et typisk eksempel er ungdom som leter på internett etter den riktige jakka, med det riktige merket, og finner et tilbud som er for godt til å være sant. Det de sitter igjen med er en tom lommebok, og i beste fall en dårlig kopi av varen de ønsket seg, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, til NTB.

Avskyr kontakt

Felles for de useriøse aktørene er at de skyr kontakt med kundene som pesten. En enkel huskeregel er derfor å sjekke internettsiden etter epostadresse, fysisk adresse, firmanavn og organisasjonsnummer. Mangler det, så styr unna.

Et googlesøk på firmanavnet kan være smart for å finne for eksempel andres erfaringer med butikken.

– En ærlig selger vil gjerne ha kontakt med kundene sine, mens en uærlig bare vil ha pengene og muligheten til å stikke av, sier Flønes.

Overfører du pengene rett i nettbanken, kan du ha gjort en tabbe. Betaler man isteden med kredittkort, er man mye bedre beskyttet mot useriøse selgere og kan i ettertid klage til kredittkortselskapet og eventuelt til finansklagenemnda, dersom noe går galt. Svært mange nettbutikker over hele verden tilbyr dessuten sikker betaling gjennom betalingsformidlere som Payex og PayPal.

Angrerett?

Men det er klart det er fristende å handle på nettet, ikke minst i jula hvor man slipper å utsette seg for blodtrykkøkende kjøpesentre som uansett ikke har det man er ute etter. Bruker man sunn fornuft og handler hos seriøse nettbutikker, kan man enkelt finne varer det ikke er mulig å oppdrive i Norge.

Selv om det selvsagt er komfortabelt å handle fra sofaen, mener Flønes den største fordelen med netthandel er den lovfestede angreretten. I Norge er den på 14 dager etter at du har mottatt varen, og i EU og EØS-området er den på minimum sju dager.

– Utenfor Norge og EU/EØS er det landets nasjonale regler som gjelder, så sjekk med vilkårene til nettbutikken, sier hun.

Flere norske nettbutikker velger å forlenge angreretten til over jul, men ikke alle. Er du tidlig ute med julegavehandelen, risikerer du å gi bort en gave der angreretten går ut lenge før den blir lagt under julegrana.

200 kroner

Selv om en vare kan synes billig ved første øyekast, kan den fort bli dyr. Handler du i utenlandske nettbutikker og prislappen bikker 200 kroner, påløper nemlig merverdiavgift, kanskje toll og gjerne lengre leveringstid. Bøker er unntatt fra Tollvesenets 200-kronersgrense.

Forbrukerrådet har lenge ment at denne regelen er en hemsko for norske forbrukere.

– Det blir fort upraktisk å handle på nett fra utenlandske nettbutikker som kanskje har akkurat den gjenstanden du ønsker deg, sier Flønes.

Mer fra Dagsavisen