Janne og Marianne skrur biler hos Bertel O. Steen. Det hender fortsatt at kunden steiler

Det er eldre mannlige kunder som reagerer når de ser at en jente skal skru på bilen deres. Men tidene forandrer seg heldigvis. Og bilbransjen går i bresjen for likestilling.

Av Hanne Kullerud Nielsen / FriFagbevegelse

Kollegene er bare hyggelige, mener jentene på «Last og Vare» hos Bertel O. Steen i Bergen.

– Det hender jeg møter kunder som ser ut som store spørsmålstegn når jeg tar imot bilen deres på verkstedet. Men jeg bare later som ingenting. De får bare være så teite de vil. Jeg gjør bare jobben min, sier Marianne Aga til FriFagbevegelse.

Hun er mekaniker på varebiler og jobber i samme verksted som Janne Nyheim, som er lærling på lastebiler.

I tillegg til disse to jentene, så er det ei på lakkering og ei på delelageret i tettstedet Indre Arna i utkanten av Bergen.

Les også: Sykehjemsetaten i Oslo politianmeldt etter varsel: – Opplever ikke at saken er blitt tatt på alvor (+)

Vil ha flere jenter

Det begynner å bli vanligere med jenter i kundemottak, på lager og som bilmekanikere. Likevel gikk kvinneandelen i bransjen ned fra 3,9 prosent i 2013 til 2,7 prosent i 2019.

Den nye tariffavtalen som ble inngått i bilbransjen i høst, mellom Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund, tar i mer når det gjelder forpliktelser om likestilling og diskriminering.

Marianne Aga og Janne Nyheim håper det blir flere jenter på jobben. Og det håper arbeidsgiveren Bertel O. Steen også på.

Line Brovold er HR-sjef i Bertel O. Steen Detalj. Hun har lest protokollen og forteller at de er veldig positive til den nye given for likestilling i bilbransjen.

– Hos oss har vi kvinner på alle nivåer allerede og vil gjerne ha flere. Men vi tenker ikke bare på likestilling mellom kvinner og menn, men mangfoldet av mennesker. Bilbransjen er i endring med tanke på elektrifisering og digitalisering. Dette gjør at yrkene knyttet til den også vil endre seg. Teknologiendringene gjør at bransjen har store muligheter for å tiltrekke seg et større mangfold enn det som tradisjonelt har vært. Den tradisjonelle mekaniker lærling vil bli mere teknologisk og muligens kan dette også gjøre at flere jenter ser hvor spennende denne bransjen kan være, sier Line Brovold.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Har med hele spekteret

Christoffer Heggholmen er klubbleder i Bertel O. Steen i Bergen og satt også i det sentrale forhandlingsutvalget ved tariffoppgjøret. Han er veldig stolt over det de fikk til.

– Ja, jeg er veldig stolt over de endringene vi fikk inn i avtalen. Bransjen vår sliter kanskje litt med rekrutteringen og er veldig mannsdominert. Og når kvinneandelen går ned, så må vi gjøre noe med det.

Saken fortsetter under bildet

Christoffer Heggholmen er klubbleder hos Bertil O. Steen i Bergen, og veldig opptatt av likestilling. Foto: Håvard Sæbø

– Vi ønsker likestilling og mangfold. Den nye loven og tariffavtalen tar også med hele spekteret av lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. At vi kunne enes om at dette vil vi gjøre en jobb for, er vi veldig stolte av. Og selvsagt også over at vi er foran andre bransjer i å få dette på plass, sier Christoffer Heggholmen.

Han mener at med denne tariffavtalen i ryggen og støtte i loven, gir det tillitsvalgte makt til å få gjennomført ting.

– Vi tenker at vi er så flinke hos oss, men går man gjennom materien, så er det ikke så sikkert at vi er så flinke likevel. Hvorfor forsvinner jentene? Hvordan kan vi få dem til å bli? Bør vi gjøre noe med kulturen på arbeidsplassen? Humoren? Kan vi legge bedre til rette for andre enn de vanlige mannfolkene?

Nytt i loven

* Fra 1. januar 2020 plikter alle arbeidsgivere, uansett størrelse, å arbeide for å forebygge og hindre diskriminering på alle diskrimineringsgrunnlagene.

* Arbeidsgiver skal også se på diskriminering på flere grunnlag på samme tid (kjønn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, religion og livssyn, etnisitet, omsorgsoppgaver, graviditet, foreldrepermisjon og adopsjon).

Nytt i tariffavtalen

* Biloverenskomsten mellom Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund ligger i tet når det gjelder å ta inn de siste endringene i loven.

* Partene ble for eksempel enige om at bedriftene annethvert år skal kartlegge lønnsforhold fordelt på kjønn, sørge for at kriteriene for innplassering i lønn er kjønnsnøytrale og at ansatte i fødselspermisjon skal bli vurdert som andre i lokale forhandlinger.

* De skal også sikre at lokale avtaler er i samsvar med likestillingsloven.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.