Innenriks

Ikke helt svart-hvitt

Er det urettferdig å la en helt ny Mercedes C-klasse stasjonsvogn duellere mot Volvo V60 - en modell som har vært med oss i fire år? Å kåre en vinner ble ikke så rett fram som man kanskje skulle tro.

 

Av Odd Erik Skavold Lystad og Øivind Skar

Mercedes kan lage stasjonsvogner - det har de gjort i mange år. Elegante, men samtidig praktiske biler. Men de er ikke helt alene om å beherske kunsten. Våre «grannar» i Sverige, Volvo, har hatt praktiske vogner på modellpaletten i en evighet, og så har elegansen kanskje kommet først i senere tid.

Her har vi altså på den ene siden en obsidiansort Mercedes C-klasse, en bil vi av erfaring vet kan matche BMW 3-serie dynamisk, samtidig som den er klassens desidert mest komfortable. Selv langt større biler sliter med å matche den balansen nye C-klasse viser. Når den i tillegg ser bedre ut både ut- og innvendig enn noen gang, burde det være tøff match for hvem som helst.

På den andre siden står en perlemorshvit Volvo V60, bilen som først så ut til å være en lite oppskriftsmessig stasjonsvogn fra svenskene. Kassefasongen var slipt ned til en lekker, men mindre praktisk, skrånende bakende. Likevel har tusenvis av nordmenn trykket V60 til sitt bryst, og det er ikke vanskelig å forstå. Pen, komfortabel og sikker - det er grunner nok for manges bilkjøp.

 

Diesel eller bensin?

Dette er et segment totalt sett dominert av dieselutgaver. 96 prosent av V60-salget, 70 prosent av 3-serie-salget og 85 prosent av A4-salget i 2014 har vært dieselutgaver. Men for Mercedes C-klasse er tallet litt annerledes - der er det kun 45 prosent av salget som er dieselbiler. Så befriende! Derfor passer det bra at vi kjører nettopp en bensinvariant denne gang, og da må vi jo helst finne en matchende Volvo.

Det fant vi, i hvert fall prismessig, i T5-utgaven. Den har nesten 90 hestekrefter mer enn Mercedesen, men mellom totalprisene for hver av våre to testbiler skiller det kun drøyt 5.000 kroner - og de to matcher ganske bra på utstyr. Har Volvo kanskje et ess i ermet her?

Mercedesen vi har med oss, er C180, innstegsmodellen med en 1,6-liters turbomotor på 156 hestekrefter. Den motoren er et herlig bekjentskap i merkets minstemenn A og CLA, men sitter det like godt i den større C?

Det korte svaret: Nei. Det noe lengre svaret: Dessverre gjør den ikke det. Den lille motoren føles rett og slett ikke premium nok. Den virker kortpustet og lite inspirerende, og bråker langt mer under akselerasjon enn den driver bilen framover. Små eksosrasp ved oppgiring i Sport+-modus virker bare fjasete i en bil som bruker ti sekunder til hundre.

 

Frakjørt

Ved normalcruising er motoren stillegående, og girkassa er like myk og god som i en S-klasse, men totalpakka blir ikke premium nok.

Dermed blir motorøvelsene en ren parademarsj for V60. 2-liters turbo, 245 hestekrefter og en automatgirkasse i en Volvo som endelig er moro å bruke, gjør at Volvoen nærmest kan kjøre i ring rundt Mercedesen. Det vil si, det blir vanskelig å gjøre donuts - Volvoen trekker kun på forhjulene. Men til forhjulstrekker å være drar bilen forbasket godt fra stillestående. Det napper ikke i rattet, det trekker ikke til den ene eller andre siden - det bare går. Går godt!

Sittende i Mercedesen kjennes det litt rart å bli frakjørt av Volvoen på den måten. Men i det minste er Mercedes-interiøret et nydelig sted å være når det skjer. Begge bilene er herlig fritatt fra pianolakk-bonanzaen som ellers herjer bilindustrien. Mercedesen har et dashbord i lekkert, mørkt treverk, detaljer og knapper i aluminium, og elegante og veldig komfortable skinnseter.

Sittestillingen min er nær perfeksjon, men Mercedes sliter med akkurat det samme som flere andre tyske merker - rattet blir for høyt justert dersom jeg skal se toppen av instrumentene. BMW, Volkswagen, Audi - alle har samme problem. Kanskje er det bare jeg som er veldig ikke-tysk i kroppsfasongen min, ikke vet jeg.

 

Elkjøp-navigasjon

Layouten for øvrig er nydelig, materialkvaliteten likeså. Litt merkelig er derimot Garmin-navigasjonen bilens infotainmentsystem er utstyrt med. Den «frittsvevende» hovedskjermen i midtkonsollen har tidligere fått kritikk for å se ettermontert ut, det inntrykket svekkes ikke av at grafikken er tilsvarende en 1.000 kroners GPS-enhet kjøpt på Elkjøp. Ellers er det «business as usual» - med enkel infotainment-navigering med styringshjul i midtkonsollen.

Volvoen har derimot en helintegrert enhet. Skjermen har, i likhet med Mercedes sin, høy oppløsning og enkle, godt tegnede menyer. Volvo-systemet kan i stor grad styres fra rattet - inkludert menyer på hovedskjermen. Praktisk, og det eliminerer egentlig behovet for en sentral styreenhet slik Mercedes og mange andre har. Et fullt talltastatur er også veldig praktisk, men hvorfor Volvo har valgt å legge aktivering-/deaktiverings-knapper for filholder, blindsonevarsler og en del annet langt inn i systemmenyene, skjønner vi ikke.

 

Prissjokket

Så, hva med prisen på disse to? Våre to testbiler er ikke akkurat budsjettmodeller. Mercedes krever 660.200 for sin, Volvo 654.800. Men grunnprisene er noe helt annet. For der Volvoen har utstyr for drøyt 100.000 kroner, har Mercedes lagt på over 280.000 kroner i ekstrautstyr! Og enda mangler den full elektrisk justering og kjøling i setene, den største navigasjonspakken, 360-graders parkeringskamera, nøkkelløs adgang, panoramatak og ditt og datt ...

Volvoen har på sin side krysset av praktisk talt alle utstyrsvalgene, og kommer veldig likt ut utstyrsmessig som Mercedesen. Da får det ikke hjelpe at Mercedesen har et lite (og det er lite!) overtak på chassis-dynamikk og komfort. Volvoen er like god på de aller fleste områder - og ytelsesmessig er det svensk utklassing.

 

Vårt valg: Volvo V60 T5

La det ikke være tvil om at nye Mercedes C-klasse er en fantastisk bil, også i stasjonsvognform. Den har et romslig bagasjerom, lekkert utseende, nydelig interiør og er helt super på veien. Men det har sin pris, og skal det som er under panseret matche resten, blir det fryktelig dyrt. Derfor vinner Volvo V60 T5 denne gang. Den scorer jevnt over veldig godt, og med de ytelsene den leverer sammenlignet med C180, blir seieren klar. V60 T5 kjører fra C180 - ikke minst bokstavelig.(NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen