Biltrafikken økte med skarve 0,7 prosent i Oslo i fjor, mens biltrafikken i Akershus økte med 0,8 prosent.
Kollektivselskapenes resultater for de samme fylkene i 2013, parkerer privatbilen fullstendig:
* Ruter fraktet 3,1 prosent flere reisende enn året før.
* NSBs lokaltog i Oslo fikk 7,3 prosent flere passasjerer.
Samtidig er frustrasjonsnivået om bord i de kollektive transportmidlene et helt annet enn i de til tider endeløse bilkøene i hovedstadsområdet.
- 95 prosent av våre kunder er nå fornøyde med oss, mot 91 prosent i 2012, opplyser Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
Les også: Den enes kø - NSBs brød
Ryggrad under bakken
I går presenterte han fjorårsresultatene for Ruter i et T-banetog, og det var på ingen måte tilfeldig.
- T-banen er den viktige ryggraden i Ruter, sier Jenssen.
Tallene han la fram viser at det ble foretatt 309 millioner reiser med kollektivtransport i Oslo og Akershus i 2013, ni millioner flere enn året før.
85 millioner av disse reisene ble foretatt med T-bane. Til sammenligning var det 49 millioner reiser med trikk. Reisetallene for buss var langt høyere, 136 millioner, men det skyldes jo i stor grad at bussen fortsatt langt på vei er enerådende som kollektivt transportmiddel i store deler av Akershus.
Uansett var den prosentvise framgangen for T-banen langt høyere enn for bussen i fjor, med henholdsvis 3,3 mot 2,0 prosent.
Massiv satsing på T-banen de siste årene er forklaringen på suksessen, mener både Jenssen og konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø. Også sistnevnte var til stede i T-banetoget under framleggelsen av fjorårets resultater i går.
Store utfordringer
- Vi er nå i T-banetog nummer 114 av 115. Nummer 115 av de hvite togene settes i drift om en uke, fortalte Hellesjø.
Siden prosessen med fornyelse av T-banen startet i 2002, har antallet T-banetog totalt sett økt fra 207 til 345. Parallelt er T-banen styrket også på andre måter, senest i 2013 med blant annet utvidelse av linje 2 til Avløs og byggestart for Lørenbanen.
Flere slike milepæler er nødt til å bli en realitet i årene som kommer, hvis Ruter skal klare å takle den ventede befolkningsveksten på 750.000 innbyggere i Oslo og Akershus fram mot 2060, understreker Jenssen.
- Vi er nødt til å få mer T-bane, mener han.
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V), er av samme oppfatning.
- Vi skal stille opp med penger lokalt. I tillegg har statens lovt å støtte store investeringer med 50 prosent, sier hun.
Slik Melby vurderer det, er dette de viktigste kollektivprosjektene i årene framover:
* Fornebubanen.
* Innkjøp av nye trikker.
* Nytt signal- og sikkerhetssystem for T-banen.
* Ny T-banetunnel under Oslo.
Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), mener at også Ahusbanen må føyes til denne listen.
tor.sandberg@dagsavisen.no
DETTE ER RUTER
Ruter AS er et offentlig eid selskap som er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.
Oslo kommune eier 60 prosent av Ruter og Akershus fylkekommune de resterende 40 prosent.
Ble etablert i 2008. Siden har antallet passasjerer som fraktes med buss, T-bane, trikk, tog og båt økt fra 244 millioner til 309 millioner reisende i fjor.
Av disse ble 136 millioner fraktet med buss, 85 millioner med T-bane, 49 millioner med trikk, 35 millioner med tog og 4,4 millioner med båt.
Det tilsier en vekst siste år på 2,0 prosent for buss, 3,3 prosent for T-bane, 3,2 prosent for trikk, 7,3 prosent for tog og -0,6 prosent for båt.
Sterk vekst i folketallet tilsier en tredobling av kollektivtrafikken fram mot 2060.
Kilde: Ruter