Innenriks

Her er de nye Vy-uniformene. Uniformslua og stripene forsvinner

Det er over et halvt år siden NSB ble Vy, men uniformene har vært de samme gamle. Nå blir det nye klær på de ansatte. Til både glede og litt kritikk.

Morten Hansen / FriFagbevegelse

Mandag 16. desember kommer konduktørene på Østlandet og Vestlandet til å møte de reisende med Vy i ny uniform. «Dyp grønn er gjennomgangsfargen, og den er designet for å være moderne og funksjonell – og tilpasset alle årstider», skriver Vy i en pressemelding.

De første reaksjonene fra ansatte er også positiv.

– Ja, det er en fin uniform. Men vi som skal bruke den er nok litt mer opptatt av hvordan den fungerer, enn hvordan den ser ut, sier Anita Lie, nestleder i Konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Hun har representert de ansatte i arbeidsgruppen som har evaluert uniformen, og sier at de første tilbakemeldingene fra konduktørene er positive med noen kritiske blikk.

Les også: 80.000 studenter mister rabatten når Go-Ahead overtar

Uniformen er viktig

Over 6.500 bussjåfører, konduktører og lokomotivførere i Norge og Sverige vil etter hvert få ny uniform.

Lie mener den største utfordringen i prosessen fram mot ny uniform har vært at de som har hatt ansvaret for uniformene ikke har forstått hvor viktig den er for de som bruker den.

Konduktør Anita Lie synes det har vært litt for mye fokus på utseende.

– Når vi har kommet med innspill, så har det vært ut fra det behovet vi har. Og det er nok lettest å huske det man ikke har blitt hørt på. Men det skal sies at det er gjort endringer i ettertid. Det er bra at noen av våre innspill har blitt hørt, sier Lie.

Kjole og skjørt

I utgangspunktet var det ikke lommer på buksen og blusen til dameuniformen. Det er det blitt nå. I tillegg kan damene velge kjole og skjørt – i tillegg til bukser.

– Den store fordelen er at det er så mange mulige løsninger at de fleste vil finne noe som er praktisk. I tillegg får vi en varm parkas, som har fått veldig positive tilbakemeldinger, sier Lie.

Ifølge Vy er uniformen av god kvalitet med slitesterke materialer, slik at den har lang levetid.

Les også: Bussjåfør Tom Erik (56) har vært nær ved å sovne med 30–40 passasjerer om bord

Flere lommer

Men noe er det å plukke på. Catalinajakken har knapper i stedet for glidelås. Det mener konduktørene er upraktisk. Skjortene er så tynne at de er gjennomsiktige. Og vesten er borte.

– Vesten kommer vi til å savne. Den var praktisk, både ved at den dekket oss litt til på varme dager og den hadde lommer, sier Lie.

For lommene er viktig.

– Vi har så mye utstyr vi skal ha med oss – og da er det praktisk og nødvendig med mange lommer.

###

Pressevisning av Vys nye uniformer. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Lua forsvinner

Uniformslua er også blitt borte. Den tror Lie mange vil savne. Capsen den er blitt erstattet med faller ikke i like god smak hos konduktørene. Noen synes den er klumpete, og noen mener litt av autoriteten forsvinner. Men det er ikke bare utseende en er kritiske til. Den gamle uniformslua hadde en praktisk funksjon.

– Nå tror jeg ikke hele autoriteten blir svekket uten uniformslua. God opplæring og trening gir oss autoritet og evne til å løse vanskelige situasjoner. Men lua er en del av konduktørens identitet. Den gjør konduktøren lett gjenkjennelig både for medarbeidere, togekspeditører og passasjerer, sier Lie.

Hun tror en caps forsvinner i mengden og er mindre synlig.

Stripefri

En tredje ting som forsvinner, er stripene på uniformen. Lie forteller at stripene forteller hvilken opplæring og erfaring konduktørene har.

– Det er veldig greit å vite for oss når det oppstår situasjoner. Nå har vi fått gjennomslag for at vi skal få tittel på skulderklaffene, men vi synes ikke det er en fullgod løsning, sier Lie.

Les også: Tusenvis av reisende må kjøpe to togbilletter istedenfor én fra søndag av

Høye hæler

Da de første tegningene av uniformene ble presentert tidligere i år var det mange som påpekte at damene hadde høye hæler. Upraktisk og ukomfortabelt var dommen. Lie sier det er en problemstilling som ikke har vært aktuell. Skotøyet bestemmer og kjøper konduktørene selv.

– Skoene er ikke en del av uniformen. Vi får penger for å kjøpe sko. Det eneste kravet er at de skal være svarte. Før sto det også i reglementet at hælhøyden ikke kunne være over tre centimeter. Det er nå borte, og det er vi uenige i – ut fra et helsemessig synspunkt. Men det er ingen som må gå i høye hæler, understreker Lie.

Medarbeiderne som kjører tog i nord vil bruke sin gamle uniform inntil SJ overtar strekningene 7. juni 2020.

Mer fra Dagsavisen