Innenriks

Har ikke gitt opp håpet om å gjenåpne Moss lufthavn Rygge i 2020

Rygge Sivile Lufthavn (RSL) er i dialog med et tosifret antall flyselskaper om å fly fra Rygge.

Det forteller Espen Ettre, styremedlem i selskapet.

– Vi har funnet ut at vi må prøve å få flere til å fly noe, i stedet for få til å fly mye, sier han.

Selskapet har satt av flere ressurser enn før til arbeidet med å få på plass avtaler med flyselskaper. Ifølge Ettre er det nå to personer som nå jobber med dette.

– De er i kontinuerlig og løpende kontakt med et tosifret antall flyselskaper, sier han.

Må ha seks til sju daglige ankomster og avganger

For å gjenåpne Moss lufthavn Rygge er de avhengige av å ha nok flyreiser til å drive lønnsomt. Til det trengs det avtaler med flyselskaper, som ønsker å ha Rygge som destinasjon.

– Vi snakker om at vi må ha en 6-7 turnarounds om dagen for å drive lønnsømt, sier Ettre.

Med turnarounds menes fly som kommer og går fra flyplassen.

Moss Lufthavn Rygge (MLR)

Moss lufthavn Rygge ble nedlagt 1. november 2016. Nå jobber nye eiere med å forsøke å gjenåpne den.

Har ingen skriftlige avtaler

Den opprinnelige planen til Jotunfjell Partners, som overtok flyplassen våren 2017, var å få tilbake sivil flyplassdrift innen 2019. I fjor sommer ble datoen forskjøvet til våren 2020. I dag sier Ettre at de fortsatt har tro på at de vil klare å nå målet.

– Det er en tung jobb, men vi er fremdeles optimistiske.

– Hvor mange flyselskaper er dere enige med per nå?

– Vi har ikke skrevet noen formelle avtaler, men vi er i dialog med flere selskaper som er interesserte i å fly fra Rygge hvis flyplassen gjenåpner, svarer han.

LES OGSÅ: Fikk skylden for at Moss lufthavn Rygge ble nedlagt: – Jeg måtte ha livvakter

Avgjøres til sommeren

Deadline for Moss lufthavn Rygge er til sommeren.

– Da må vi konkludere med om vi klarer å gjenåpne i 2020 eller ei.

– Er det slik at dersom dere ikke klarer det, så gir dere opp? Er det 2020 eller aldri?

– Det har vi ikke tatt noen beslutning på ennå, svarer Ettre.

LES OGSÅ: Tror alle på Moss lufthavn Rygge ville fått ny jobb hvis de var villige til å godta ett kompromiss

Flypassasjeravgiften hindrer gjenåpning

Som kjent måtte de tidligere eierne kaste inn håndkleet etter at flypassasjeravgiften ble innført og Ryanair la ned basen sin på Rygge. Siden da har den økt til 84 kroner per passasjer. I statsbudsjettet for 2019 ble det også vedtatt at flyreiser ut av Europa får en høyere sats på 200 kroner per passasjer mens øvrige reiser får en lavere sats på 75 kroner per passasjer. Det tas sikte på at endringene iverksettes 1. april 2019.

– Vi sliter med avgiften. Vi har foreslått til flere politikere og Finansdepartementet å gjøre en annen vri. Vi har foreslått at den halveres for de små flyplassene, mens bare de fire største flyplassene betaler full avgift. Det har vi ikke fått gehør for, sier Ettre.

– Kan dere drive sivil flyplassdrift på Rygge, uten at flypassasjeravgiften blir redusert?

– Det vet vi ikke ennå. Det som er ille er at både Sverige og Danmark ikke har avgiften. Det gjør at vi har vanskeligheter med å få de planlagte businessreisene våre til å gå rundt, svarer han.

LES OGSÅ: Denne flyplassen nyter godt av Rygge-nedleggelsen

Mer fra Dagsavisen