Optikerkjeden Synsam er en av tre nominerte kandidater på nettstedet gullbarbie.no. FOTO: PRODUSENTENE

Gullbarbie skal kåres

Hvem har lykkes best i å få ungdom til å føle seg verst i 2014? Kåringen til den lite ærefulle prisen Årets Gullbarbie er i gang.

I fjor var det klesmerket Russedress som vant «verstingprisen» for sitt skjønnhets- og sexpress i egen reklame.

I går la Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ut årets tre nominerte kandidater på nettstedet gullbarbie.no, der ungdom kan gi sin vinnerstemme fram til 5. februar med følgende begrunnelse:

* Elevkalenderen: Blir delt ut gratis til elever ved skolestart. Den er stappfull av reklame, noe som gjør at ungdom møter det enorme presset fra reklame- og mediebransjen også på skolen.

* Björn Borg: Ved hjelp av store reklameplakater og retusjerte modeller forteller Björn Borg sin unge målgruppe en historie som spiller på sex og gamle kjønnsroller. Budskapet handler om at det kun finnes én måte å være perfekt på.

* Synsam: Prøver å selge briller gjennom hyperseksualiserte reklamefilmer og plakater. Gjennom sin reklamekampanje bidrar Synsam til en unødvendig seksualisering av samfunnet.

Det er femte år på rad at Press kårer en reklameaktør som har utmerket seg ved å spille på uoppnåelig skjønnhet, sex eller gammeldagse kjønnsroller. Leder i Press, Andrea Sjøvoll, sier hensikten er å bevisstgjøre unge mennesker og gi dem sjansen til å be bransjen om å skjerpe seg.

- Mange unge er utrolig lei av å bli fortalt hvordan de skal være og hvordan de skal se ut. Reklame- og mediebransjen presenterer en hel pakke av krav på det perfekte mennesket. Skjønnhetsidealet er så smalt at de aller fleste faller utenfor. Prisen gir unge en mulighet til å ta avstand fra dette, sier Andrea Sjøvoll i Press til Dagsavisen.

I 2010 vant klesmerket Diesel prisen for kampanjen «Sex sells». Året etter fikk Jack & Jones prisen for reklamen «Fitness Club». I 2012 gikk prisen til Victoria`s Secret for idolisering av syltynne supermodeller i kampanjen «Not a body for everybody».