Gratispassasjerer må punge ut

12 virksomheter får til sammen 300.000 kroner i tvangsmulkt for ikke å ha meldt seg inn i et godkjent returselskap, som pålagt.

Miljødirektoratet påla hele 220 importører og produsenter av emballasje å gjøre dette tidligere i år, etter en kontroll.

Les også: Innflyttere får skylden for dårlig kildesortering

25.000 kroner hver

– Vi er godt fornøyd med at de aller fleste av virksomhetene som fikk varsel om tvangsmulkt dersom de ikke meldte seg inn, nå har ordnet opp og blitt med i returordningen, sier seksjonsleder i Miljødirektoratet, Henning Gøhtesen.

– Hvem er de 12 som får tvangsmulkt fordi de har unnlatt melde seg inn?

– Vi kan ikke gi ut opplysninger om hvem disse er, svarer Gøhtesen.

– Er det snakk om store aktører?

– Det er en blanding av både små og noen store aktører.

– Hvor mye må hver av dem betale?

– Tvangsmulkten er på 25.000 kroner.

Les også: Fjerner svarte lokk for miljøet

40 mill. i årlig tap

Det er avfallsforskriften som pålegger både importører og produsenter å være medlem av et godkjent returselskap for emballasje. Produsentansvarsordningen for emballasje innebærer at alle virksomheter som årlig setter ett tonn eller mer av en emballasjetype på markedet, må melde seg inn i et returselskap godkjent av Miljødirektoratet. I praksis er det snakk om ett av to selskaper, enten Grønt Punkt Norge eller Norsirk.

Langt fra alle etterlever denne forpliktelsen. Ifølge Grønt Punkt Norge har de tapt rundt 40 millioner kroner i året på disse gratispassasjerene. Disse pengene skulle ha vært med på å finansiere avfallshåndteringen.

– Produsentansvarsordningen innebærer at alle må være med på spleiselaget, sier Gøhtesen.

– Den sikrer at avfallet blir håndtert på en miljømessig forsvarlig måte. De virksomhetene som nå får tvangsmulkt, vil vi følge opp og forsikre oss om at de melder seg inn i et returselskap. Ingen kan snike seg unna dette ansvaret.

Les også: Blå poser blir lilla... kanskje

Varsler nye tilsyn

– Vet dere hvor mange produsenter og importører av emballasje som fremdeles ikke er medlem av noen returordning?

– Vi har ikke en fullstendig oversikt over hvor mange som ikke er medlem i et godkjent returselskap til enhver tid, men har god dialog med returselskapene om potensielle gratispassasjerer i markedet, svarer Gøhtesen.

– Vil det bli tilsvarende oppfølging av flere slike gratispassasjerer?

– Vi har i første omgang gjort tilsyn med de vi antar setter de største mengdene emballasje på markedet. Vi vil fortsette å følge opp gratispassasjerer i de ulike returordningene for avfall, herunder emballasje, framover.

Grønt Punkt Norge drifter returordninger for plastemballasje, kartong og drikkekartong gjennom selskapene Plastretur AS og Norsk Returkartong AS. Norsirks returordning kom i gang tidligere i år gjennom selskapet Emballasjegjenvinning AS.

– Det har vært ganske jevnt fordelt innmeldt i Grønt Punkt og Norsirk, sier Gøhtesen om gratispassasjerene som nå er blitt tvunget til å følge regelverket.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.