Innenriks

Gode gener for biologi

Med hvite frakker og vernebriller har skoleelevene Rumit Singh og Nirmin Takaleh inntatt laben på Institutt på for biovitenskap på Universitetet i Oslo.

Sammen med resten av klassen på Hersleb videregående skole skal førsteklassingene analysere et gen og finne ut mer om sykdommen cystisk fibrose.

- Vi skal finne ut hvorfor noen blir bærere, noen blir syke og noen går fri, sier Nirmin Takaleh som skal løse den tekniske krevende oppgaven med klassekameraten Rumit Singh.

 

Mer enn teori

Hersleb videregående skole har inngått en samarbeidsavtale med Universitetet i Oslo (UiO) og Institutt for biovitenskap hvor elevene får prøve seg i universitetsmiljøet.

- Det er gøy å ha undervisningen her. Vi har bra utstyr på skolen selv, men det de har her er profesjonelt. Her har vi forskere som foreleser, og vi kan jobbe med reelle problemstillinger, sier Nirmin Takaleh.

Begge valgte Hersleb fordi de visste om samarbeidet med UiO, og begge skal studere videre.

- Jeg skal studere biologi, noe jeg har vært klar på fra dag én, sier Rumit Singh.

- Det samme skal jeg, sier klassevenninnen.

- Nå får vi en innføring i hvordan det arter seg på universitetet. Og det blir på en måte ufarliggjort, sier de to 16-åringene.

Onsdag var Oslos skolebyråd Anniken Hauglie selv på Blindern for å følge klassens genforsøk. Hun har personlige erfaringer med metoden.

- Jeg har selv tatt gentester for å finne ut om jeg er bærer av en sykdom, sier hun til Dagsavisen.

Dette er første gang Utdannings­etaten og universitetet samarbeider på denne måten, påpeker Hauglie.

Når elevene er tilbake på Hersleb videregående skole, skal de diskutere det etiske ved gentesting.

- Det er klart vi tenker på det. Gentesting er bra for mye, men det er også noe som ikke er bra ved det, sier de to reflekterte Hersleb-elevene og setter genprøvene i varmeskap for inkubasjon.

Både Hersleb og Blindern videregående skoler sto nye og klare til skolestart i høst. Og samarbeidet med universitetet er nytt.

 

Forskning i skolen

- På denne måten bringer vi universitetet inn i skolen. Her får elevene komme inn i et ekte laboratorium, og de får treffe ekte forskere. Her får de se hvordan det er i praksis, sier Anja Teig, som er prosjektleder for skoleutvikling ved Hersleb videregående skole.

- Den dagen de skal søke seg videre, ser de at universitetet ikke er noe stort og skummelt, sier hun.

Også rektor Ole Petter Ottersen ved UiO er veldig fornøyd med samarbeidet.

- Å bygge ned grensene mellom skole og universitet er en av mine ambisjoner, sier han.

- Mer universitet inn i skole og mer skole i universitetet kan styrke motivasjonen og redusere frafall begge steder, sier Ottersen.

Han mener at når universitetet viser seg mer i skolene, kan det få elevene til lettere å treffe gode studievalg og til å forstå hva det vil si å studere.

Mer fra Dagsavisen