Go-Ahead: – Passasjerer og ansatte har ingenting å frykte

Go-Ahead ser på muligheten for å ha flere tog i helgene, samt mer sømløse løsninger mellom buss og tog. Øystein Langholm Hansen (Ap) er skeptisk. – Blir overrasket om dette blir bra, sier han.

Onsdag ble det klart at britiske Go-Ahead skal drive Jærbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen i Norge. Britene vant anbudet over NSB og svenske SJ. For første gang skal et utenlandsk selskap drifte norsk togtrafikk.

Det har skapt reaksjoner.

– Ingen passasjerer eller ansatte trenger å bekymre seg, forsikrer kommunikasjonsansvarlig i Go-Ahead Nordic, Ulrika Mebius, til RA.

LES OGSÅ: Ap svært skeptiske, Venstre jubler for privat jernbanedrift

Økes billettprisene?

Mebius kan ikke si om billettprisene endres.

Men ansatte, som Go-Ahead overtar, vil beholde den samme avtalen som de har i dag.

– Anbudet deres er 21 prosent lavere enn konkurrentene. Hvordan skal dere tjene penger?

– Flere reisende og flere fornøyde kunder, svarer Mebius.

– Kjører under varmemerket Kolumbus

Passasjerer på Jærbanen vil merke en endring når Go-Ahead blir operatør.

– Go-Ahead er kun operatør. Vi kommer til å kjøre under varemerket Kolumbus. Hva vil det vil si er for tidlig å si noe mer konkret om. Vi har vært i tett dialog med Kolumbus gjennom hele anbudsprosessen, sier Mebius.

Ifølge Go-Ahead skal det bli mer sømløst å ta buss og tog.

Samme billett skal gjelde for begge deler, og buss og tog skal «snakke bedre sammen».

– Ser på bedre helgetrafikk

– Det er for tidlig å si noe konkret om rutetidene og om frekvensen økes. Men noe av det vi ser på er helgetrafikken, sier Mebius.

Stortingsrepresentant fra Rogaland, Øystein Langholm Hansen (Ap), som sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen er svært skeptisk.

– Tilbudet vil bli dårligere. Jeg blir overrasket om det blir et bedre og billigere togtilbud, sier Langholm Hansen til RA.

Han peker på at anbudet til Go-Ahead var 21 prosent lavere enn konkurrentene.

– 150 millioner mot det som nå har blitt brukt. Hvordan skal Go-Ahead tjene penger? Enten må de hente inn overskuddet på økte billettpriser eller på lønn og pensjon til de ansatte. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at billettprisen må opp og at forholdene til de ansatte må ned. Det er naivt å tro at de kan tjene penger på det anbudet de har gjort, sier Langholm Hansen.

I bunnsjiktet

Da den uavhengige forbrukerorganisasjonen «Which?» spurte 14.000 passasjerer om alt fra punktlighet til renhold og standard på toalettene, havnet Go-Ahead helt i bunnsjiktet.

Undersøkelsen omhandler punktlighet til renhold og standard på toalettene. Bare fire av ti reisende at de får valuta for pengene når de reiser med selskapene under Go-Ahead-paraplyen.

– Jeg har ingen egenerfaring med Go-Ahead, men undersøkelsen taler for seg. Faren for at standarden på Jærbanen går ned er stor, mener Langholm Hansen.

LES OGSÅ: Planlegger å bli best i verden på jernbane

– Finnes andre kundeundersøkelser

Mebius i Go-Ahead forstår at folk stiller spørsmål og er bekymret for togframtiden.

– Jeg ser at mediene i Norge refererer til Which?-undersøkelsen. Det er helt riktig at vi ikke kommer så godt ut i den. Men finnes annen, større kundeundersøkelse, som heter «National Rail Passanger Survey » der 50.000 passasjerer blir spurt om kundetilfredshet på 30 punkter to ganger hver vår og høst. Her kommer vi klart bedre ut. Gatwick Express fikk en samlet kundetilfredshet på 87 prosent i vår, og Southeastern fikk en samlet kundetilfredshet på 75 prosent, sier Mebius.

Go-Ahead Nordic har kontorer i Malmö, Sverige. Mebius forteller at selskapet har planer om å etablere kontorer i Norge.

Skal styres lokalt

– Vi er et globalt selskapet som drifter togtrafikk i flere land. Men vi skal ha lokal ledelse som tar lokale beslutninger, sier Mebius.

Administrerende direktør i Go-Ahead, David Brown, sier i en pressemelding at han er glad for å få muligheten til å levere Norges første privatdrevne togtjenester.

– Dette er en del av vår internasjonale strategi, sier Brown.

– Vi ser fram til å jobbe med norske myndigheter og bringe vår internasjonal togekspertise og vår kundeerfaring sammen og levere en pålitelig og komfortabel lokale tjenester, legger han til. 

LES OGSÅ: Sprayet ned tog med skum