Nyheter

– Glemmen videregående skole har vaksinen mot høyreekstremisme

Tirsdag kom fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) på digitalt besøk til Glemmen videregående skole i Fredrikstad. På dagen 20 år etter knivdrapet på Benjamin Hermansen fikk hun en gjennomgang på skolen som snart mottar Benjaminprisen 2020, for sitt arbeid med inkludering og tilhørighet.

Bilde 1 av 6
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Skolens ulike mangfoldsarenaer ble bredt presentert på fylkesråd Tonje Brenna sin digitale Fredrikstad-visitt. Fra Glemmen Akropark og Nærmiljøarena, podcast og musikkstudio, makerspace for design og kreativ produksjon, skatebane, flerkulturell seksjon og ikke minst prosjektet Vennskap uten grenser.

– Det er imponerende hva Glemmen videregående skole får til. Så mange engasjerte ansatte og elever som står på hver dag for at alle skal føle tilhørighet. Det er rørende å se, og jeg er stolt av skolen, sier Tonje Brenna til Demokraten.

Ord betyr noe

20 år etter drapet på Benjamin Hermansen er det fortsatt viktig å snakke om den grusomme hendelsen, mener Brenna.

– Benjamin Hermansen har blitt et sterkt symbol og mange har nok hørt både navnet og om drapet på han. Veldig mange unge er engasjert i kampen mot rasisme og for mangfold. Uansett om de har et nært forhold til hendelsen eller ikke, har vi som er så gamle at vi husker det et ansvar for å snakke om det.

– Du er oppvokst på Holmlia og bodde i blokka der Benjamin ble knivdrept. Hva har det gjort med deg?

– Jeg lærte da jeg var 12 år at ord, også slemme ord, kan føre til handling. De fleste av oss kan slenge med leppa og gå for langt i en opphetet diskusjon og la det bli med det. Men husk at et sted der ute finnes det noen som tar det bokstavelig og som kan komme til å handle når mange nok har sagt noe. Ord betyr noe, sier Brenna.

Les også: 20 år siden Benjamin ble drept (+) 

Den viktigste vaksinen

Høyreekstremisme har dessverre fått et solid fotfeste i Norge, mener fylkesrådsleder Tonje Brenna.

– Det er skremmende. Og den forsterkes og bekreftes av krefter i andre land som deler de holdningene. Verden har blitt mindre, og det å finne meningsfeller har blitt enklere. Jobben Glemmen gjør sammen med mange andre, er den viktigste vaksinen mot at flere skal la seg overbevise, sier hun og legger til:

– Rasismen har for det første blitt mer aktuell for flere. Den kommer til uttrykk på flere måter, i alt fra politiske utspill til sosiale medier. Og så er de høyreekstreme miljøene bedre organisert enn tidligere. Det er det grunn til å være på vakt for.

(Saken fortsetter under bildet) 

– Så mange engasjerte ansatte og elever som står på hver dag for at alle skal føle tilhørighet. Det er rørende å se, og jeg er stolt av skolen, sa fylkesråd Tonje Brenna til Demokraten etter det digitale møtet med elever og lærere på Glemmen.

– Så mange engasjerte ansatte og elever som står på hver dag for at alle skal føle tilhørighet. Det er rørende å se, og jeg er stolt av skolen, sa fylkesråd Tonje Brenna til Demokraten etter det digitale møtet med elever og lærere på Glemmen. Foto: Morten Brakestad

Inkluderingsarbeidet må fortsette

– Selv med en åpen skole og godt arbeid med inkludering vil det vel alltid være en fare for at noen likevel faller utenfor?

– Selvfølgelig. Derfor må alle bidra. Inkluderingsarbeid blir aldri ferdig. Det må alltid fortsette, presiserer Brenna, som mener inkludering både hører hjemme i festtaler og i hverdagen:

– Inkludering, ambisjon og begreper hører også til i festtaler. Fordi ordene vi bruker er viktige. Når en festtaler uttrykker at inkludering er viktig, betyr det noe. Men det må også gjøres i praksis hver eneste dag.

– Velger de fleste å skyve vekk utfordringene rundt rasisme, hat og trakassering?

– Jeg vil ikke si at de fleste gjør det, men jeg tror mange synes det er vanskelig å snakke om og blir redde for å si noe galt. Det grunnleggende er at alle mennesker er like mye verdt. Hvis du opplever at noen behandler noen dårlig eller annerledes, så si ifra, avslutter Tonje Brenna som stolt erfarer at mange skoler og miljøer i Viken nå tar kontakt med Glemmen videregående skole for læring og erfaringsutveksling.

– Det skjønner jeg godt!

Les også: Glemmen videregående skole får Benjaminprisen 2020

«Glemmen-ånden»

Syttenåringen Christian Alsaker Henriksen fra Årum går vg2 på linja medieproduksjon. Han deltok også på møtet med fylkesrådsleder Tonje Brenna.

– Jeg opplever ikke at skolen arbeider spesifikt mot rasisme. Skolen arbeider for å inkludere alle. På Glemmen skaper vi samhold ved å inkludere alle. Det blir rett og slett en gevinst av å inkludere. Jeg føler at jeg får noe mer tilbake, noe jeg liker å kalle «Glemmen-ånden», smiler Christian.

– Personlig har jeg opplevd svært lite mobbing og trakassering, og forventer overhodet ikke å oppleve det på Glemmen heller. Her er det rom for å være seg selv.

Bestefars livsmotto

Glemmen-elev Christian Alsaker Henriksen mener Benjaminprisen skolen snart får er vel fortjent.

– Skolen har ikke bare gjort et fantastisk arbeid når det kommer til å motarbeide rasisme, men også til å fjerne forskjeller mellom elever som går der. Om det gjelder etnisitet, hudfarge, gutt, jente eller økonomi, sier han.

– Dette arbeidet er utrolig viktig. Jeg hadde en bestefar som har gjort meg enormt historieinteressert. Nå forstår jeg viktigheten av å gjenfortelle historien, slik at det ikke skjer igjen. Bestefar lærte meg et uttrykk som jeg nærmest har adoptert som mitt livsmotto: «For å forstå nåtiden, må du studere fortiden».

(Saken fortsetter under bildet) 

– På Glemmen skaper vi samhold ved å inkludere alle, fortalte Christian Alsaker Henriksen til fylkesrådsleder Tonje Brenna.

– På Glemmen skaper vi samhold ved å inkludere alle, fortalte Christian Alsaker Henriksen til fylkesråden. Foto: Viken fylkeskommune

Les også: Glem ikke Benjamin!

Ikke fornøyd med «bra nok»

– Jeg har selv opplevd det jeg vil kalle mobbing. På barneskolen, men mest på ungdomsskolen, hvor jeg jevnlig ble utsatt for hatkommentarer og truende oppførsel. Fordi jeg er skeiv og har jobbet aktivt innen skeiv politikk, forteller førsteårselev Alma Ofelia Lodalen (16).

Alma begynte på Glemmen i fjor høst. De første månedene på linja Kunst, design og arkitektur har vært over all forventning når det kommer til hva en skole gjør for elevene sine, mener hun.

– Det har rett og slett vært nesten uvirkelig positivt og fantastisk å få engasjere seg her på Glemmen. Man merker skolens brennende entusiasme for elevenes helse og læring.

– Hvorfor fortjener Glemmen å få Benjaminprisen?

– Skolen har jobbet utrolig hardt i mange år. Ikke for å få en pris, men å se bedring i nærmiljøet. Benjaminprisen blir som en ekstra bonus. Det er ikke er skolen som får prisen, men alle menneskene på Glemmen som gir et smil eller snakker ut om noe de bryr seg om. Det at skolen fremmer kjærligheten som allerede finnes og jobber for å få enda mer av den, gjør at vi har fortjent prisen, svarer Alma Ofelia Lodalen.

– Vi skal bære tittelen «Vinner av Benjaminprisen» godt og fortsette arbeidet. Ved å bringe den tragiske historien om Benjamin Hermansen opp, deler vi et utrolig sårt øyeblikk hvor vi kan vise empati og varme. Men også når vi feirer jobben som har blitt gjort i etterkant, er det et lys i det tragiske. Det er lys for en framtid der ingen føler minoritetsstress eller redsel. En utrolig viktig sak, ikke bare 20 år etter, men noe vi må minnes og jobbe videre med selv 50 år etter knivdrapet, mener Alma.

– Har det noen betydning at en fylkesrådsleder eller andre ser hvilken jobb som gjøres på Glemmen?

– Absolutt, det er fint å vite at arbeidet Glemmen gjør blir sett, og er noe andre kan strekke seg etter. Jeg ble så glad når jeg hørte at mange ville vite mer om alt som blir gjort her på skolen for mangfold og samhold. Folk kan endelig se en skole som ikke bare jobber for «bra nok», men som jobber for det beste vi kan bli. Det fremmer et mindset som er veldig viktig spesielt i 2021, sier Alma.

(Saken fortsetter under bildet) 

Glemmen-elev Alma Ofelia Lodalen (16) er åpen og ærlig når hun forteller om de vonde årene på barne- og ungdomsskolen: – Jeg har selv opplevd det jeg vil kalle mobbing. På barneskolen, men mest på ungdomsskolen, hvor jeg jevnlig ble utsatt for hatkommentarer og truende oppførsel.

Glemmen-elev Alma Ofelia Lodalen (16) er åpen og ærlig når hun forteller om de vonde årene på barne- og ungdomsskolen: – Jeg har selv opplevd det jeg vil kalle mobbing. På barneskolen, men mest på ungdomsskolen, hvor jeg jevnlig ble utsatt for hatkommentarer og truende oppførsel. Foto: Viken fylkeskommune

Frihet, mestring og tilhørighet

Glemmen skole har 1.670 elever og voksenopplæringskandidater, med et elevgrunnlag som både er mangfoldig sosialt og demografisk. I juryens begrunnelse for å tildele Benjaminprisen 2020 til Glemmen trekkes det spesielt fram hvordan skolen systematisk arbeider med å involvere elevene i arbeidet mot rasisme og diskriminering. Skolen tror på såkalt «empowerment» – myndiggjøring – og ønsker å la ungdommene selv ta i bruk sine egne ressurser på best mulig måte for å skape mangfoldsarenaer.

I presentasjonen for Tonje Brenna kom rektor Pål André Ramberg inn på at Glemmen kunne hatt store utfordringer rundt skolemiljø.

– Det har vi ikke, sa han og la til:

– Årsaken er at vi hele tiden jobber med mangfold. Både blant elever og ansatte.

Ramberg forklarte også hvordan skolen er organisert rundt elevene, og ikke fag.

– Jeg er stolt av lærernes elevsyn og fokuset «tett på».

I presentasjonen viste rektor Pål André Ramberg hvordan Glemmen har satset på en forsterket elevtjeneste med synlig voksne, NAV-veileder og skolemiljøavdeling.

– For oss handler det om frihet og mestring, sa Ramberg og presiserte at det viktigste er tilhørighet. I skoletiden, men også på fritiden.

– Glemmen er en nærmiljøarena som har åpent fra klokka 08:00 til 20:00 på hverdager og fra 12:00 til 17:00 i helgene.

(Saken fortsetter under bildet) 

– Det jeg er mest stolt av er lærernes elevsyn og fokuset «tett på», sa rektor Pål André Ramberg under presentasjonen av skolens inkluderingsarbeid.

– Jeg er stolt av er lærernes elevsyn og fokuset «tett på», sa rektor Pål André Ramberg under presentasjonen av skolens inkluderingsarbeid. Foto: Viken fylkeskommune

Les også: Tidenes julegave til Foreningen Rå (+) 

For å inkludere må man være inkludert

Leder for skolemiljø på Glemmen, Espen Gresvik Schei, sa han reagerte med skrekkblandet fryd når han fikk beskjed om at skolen fikk Benjaminprisen 2020.

– Jeg tenkte, har vi fortjent den? Men vi følte oss selvfølgelig beæret.

– Fredrikstaddistriktet har en del sosiale og sosioøkonomiske utfordringer. Opplevelsen av ensomhet, nederlag og utrygghet avler mistenksomhet, frykt og hat. Vi fant ut at å skape inkludering, tilhørighet og trygghet var veien å gå – slik at skolen er noe mer enn skole. For å inkludere må man være inkludert. Derfor har vi systematisk bygd opp nærmiljøarenaen.

Fakta: Benjamin­prisen

Benjaminprisen er en skolepris. Prisen deles ut hvert år til en skole som arbeider godt mot rasisme og diskriminering.

Prisen bærer navnet til Benjamin Hermansen som ble drept på Holmlia i 2001. Drapet på ham var rasistisk motivert. Skolene som mottar prisen, arbeider aktivt mot rasisme og alle diskriminerende holdninger og handlinger.

Prisutdelingen finner sted i tilknytning til den årlige markeringen av den internasjonale Holocaustdagen. Kunnskapsministeren overrekker prisen, og vinnerskolen får en sum på 250 000 kroner. HL-senteret administrerer prisen i samarbeid med Utdanningsdirektoratet, med støtte fra Kunnskapsdepartementet.

Glemmen videregående skole tildeles Benjaminprisen for 2020.

Kilde: benjaminprisen.no

Sju elever og åtte ansatte på Glemmen vgs. var tirsdag samlet til digitalt møte med fylkesråd Tonje Brenna. Presentasjon av verdiprogram og nærmiljøarenaen, elevenes opplevelse av skolens arbeid og samtale med fylkesrådslederen sto på programmet - som ble innledet med musikk av Tuva Kristiansen.

Sju elever og åtte ansatte på Glemmen videregående skole var tirsdag samlet til digitalt møte med fylkesråd Tonje Brenna. Presentasjon av verdiprogram og nærmiljøarenaen, elevenes opplevelse av skolens arbeid og samtale med fylkesrådslederen sto på programmet – som ble innledet med musikk av Tuva Kristiansen.  Foto: Viken fylkeskommune

Mer fra: Nyheter