Innenriks

-Gi foreldre mer makt

Forfatter og tidligere justisminister Anne Holt mener foreldreutvalgene på den enkelte skole må gis mer formell makt slik at de kan øve større innflytelse på hvordan vanskelige mobbesaker løses.

- Den største svakheten i dagens skoledemokrati er at det forutsetter at foreldre og skolens ledelse har felles interesser. Det har de ofte, men ikke alltid. Jeg mener FAU i større grad enn i dag må være en instans som kan gi råd og veiledning til foreldre og barn i fortvilte situasjoner. Mitt mål er å gjøre FAU til et sterkere rådgivningsorgan som kan fungere som et slags ombud for andre foreldre, sier Anne Holt.

Den markante forfatteren og tidligere justisministeren kaster seg dermed inn i diskusjonen om hvordan mobbing i skolen skal bekjempes. Ifølge Holt er skolens ledelse altfor ofte bundet opp av kryssende hensyn - som i verste fall går på bekostning av barnets beste.

«En skoles ledelse vil nærmest til enhver tid og i enhver sak ha langt flere hensyn å ta enn det FAU vil ha. Personalbehandling og budsjetter er de mest opplagte» skriver Holt i en kronikk i dagens utgave av Dagsavisen (side 6).

 

VAKTBIKKJE

Holt mener det er en gjenganger i medieomtalte mobbesaker at foreldrene har følt at de stanger hodet i veggen, ikke har visst hva de skulle gjøre og har opplevd at ingen har lyttet til det de har å si - en virkelighetsbeskrivelse Kristin Oudmayer i Unicef Norge langt på vei bekreftet i Dagsavisen tirsdag. Oudmayer uttalte blant annet at hun har sett mange eksempler på skoler som ofrer hensynet til barna for å beholde skolen som en mobbefri sone utad. «Å erkjenne mobbing er et prestisjenederlag de unngår for enhver pris», ifølge Oudmayer.

Anne Holt mener foreldrerepresentantene på norske skoler må få større formell makt, bedre innsynsrett i skolens styre og stell og økt innflytelse på beslutninger som tas.

- Dagens FAU er ofte bare et sandpåstrøingsorgan fordi de ikke kan gå inn i enkeltsaker, eller et rent serviceorgan for skoledugnader og 17. mai-fester. Jeg mener FAU må bli ei vaktbikkje som skal passe på at skolen og skoleier gjør jobben sin, påpeker Holt, som mener dette arbeidet kan organiseres på mange forskjellige måter.

Elisabeth S. Gundersen er leder i det landsomfattende Foreldreutvalget for grunnopplæringen, FUG. Hun deler ikke Holts ønske om å gi foreldreutvalgene mer formell makt - spesielt ikke i enkeltsaker som har med mobbing å gjøre.

 

BEREDSKAPSTEAM

- Absolutt ikke. Jeg mener dette vil svekke det soleklare ansvaret skoleledelsen og skoleeier har - både for å gi foreldre tilstrekkelig og god informasjon, og for å iverksette nødvendige tiltak, sier Gundersen, som samtidig erkjenner at FAU er prisgitt rektors vilje til samarbeid.

Holt avviser Gundersens innvending:

- FAU skal ikke gjøre jobben, men sørge for at den blir gjort. Poenget er at mange foreldre føler seg både alene og maktesløse. Andre foreldre er de nærmeste til å være der for dem, mener Holt.

Gundersen mener på sin side at foreldre som har påtatt seg enkle FAU-verv mangler kompetanse og kunnskap som er nødvendig for å kunne gi kloke råd i enkeltsaker. Hun vil isteden ha kommunale eller interkommunale beredskapsteam som er tverrfaglig sammensatt for nettopp å kunne gå inn i vanskelige eller fastlåste mobbesaker og gi kvalifisert hjelp.

- Disse teamene skal ha vide fullmakter og kunne pålegge tiltak på tvers av rektors vilje om nødvendig. Et prøveprosjekt der de fire kommunene Råde, Sarpsborg, Kristiansand og Egersund har deltatt, kan allerede vise til svært positive resultater, forteller Elisabeth S. Gundersen i FUG.

I følgerapporten «Beredskapsteam mot mobbing» blir det blant annet beskrevet et eksempel der en lærer med spesiell kompetanse på å «bygge om» sosiale relasjoner ble hentet inn fra en annen skole for å hjelpe en klasse med store mobbeproblemer til å komme på rett kjøl.

- Mobbesaker er ofte ganske kompliserte og betente. I de verste tilfellene bidrar lærere til å understøtte mobberens atferd. I slike saker er det åpenbart viktig å få kompetanse utenfra for å finne gode løsninger, understreker Elisabeth S. Gundersen i FUG.

 

BINDELEDD

- Ethvert tiltak for å stanse mobbing og trakassering i skolen er av det gode. Jeg mener selvsagt ikke at FAU skal løse enkeltsaker. Mitt poeng er at FAU i større grad skal kunne være et bindeledd mellom skole og hjem, og sørge for at relevante instanser lytter til foreldrene når barna deres har det vondt, sier Anne Holt.

Mer fra Dagsavisen