Kirkens Nødhjelp var blant de første organisasjonene som hadde geit som symbolsk gave i 2006. FOTO: HULDA TRONSTAD

Geita fortsatt populær julegave

Norske bistands- og hjelpe­organisasjoner har de siste årene hatt et jevnt salg av symbolske gaver. Salget kan imidlertid ha nådd et tak, mener ekspert.

Tanken på å hjelpe andre i høytidene er ekstra forlokkende fordi vi lever i et mangfold hvor stort sett ingen trenger mer, mener professor og leder for institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset.

Men når mange organisasjoner vil selge alternative gaver, kan det bli vanskelig å nå fram.

- Da kan også disse gavene få en kommersiell assosiasjon, og den opprinnelige tanken om å gi omtanke og gode gjerninger framfor ting, blir svekket, sier hun.

 

- Gave til flere

Silkoset tror alternative julegaver er noe vi helst gir til personer utenfor kjernefamilien, som tanter og onkler.

- Dette segmentet er stabilt i størrelse, derfor ser vi nok heller ikke noen stor vekst i antallet som gir slike gaver.

Generalsekretær Jan Egeland i Flyktninghjelpen mener den tradisjonelle, norske julefeiringen handler om å gi litt ekstra til mennesker som ikke har det like bra som oss selv.

- Vi er veldig glade for at nordmenn benytter jula til å gi til dem som har det vanskelig, og ikke bare til sine aller nærmeste, sier han.

Både Leger Uten Grenser og Norsk Folkehjelp forteller at gavekort er populært, og via Kirkens Bymisjon kan man gi en julemiddag til noen som gruer seg til jul.

Selv om mediedekningen er mindre enn for noen år siden, sier generalsekretær Olaf Thommessen i Plan Norge at de selger stadig mer av symbolske gaver.

- Vi selger litt mer for hvert år, sier han og viser at organisasjonen følger med på trendene.

- Nytt av året er julekuler designet av strikkeduoen Arne og Carlos, som enten kan kjøpes ferdigstrikket og fair-trade fra Peru eller som oppskrift, forteller han.

 

Ingen slår geita

Slageren blant de symbolske gavene er uansett geita. Kirkens Nødhjelp var blant de første organisasjonene som hadde geit som symbolsk gave i 2006.

- Geita har vært vår bestselger hvert eneste år siden den gang, forteller Cathrine Bøe Gjesti, prosjektleder for juleaksjonen i Kirkens Nødhjelp. I år regner organisasjonen med økt interesse fordi de hadde TV-aksjonen i høst. Det som kan bli årets bestselger, er en drikkeflaske som selv renser vannet. For hver flaske gir Kirkens Nødhjelp ett menneske varig tilgang til rent vann.

- Nå blir det spennende å se om vi for første gang får en annen gave som blir mer populær enn geita, sier Gjesti. (NTB)