Gymlærer Tore Bakker startet stafettløpet Årvollia rundt i 1975. Nå håper elever i klasse 5A å bryte eldgamle rekorder.

Fysisk forfall på rekordtid

Resultatene i skoleløpet Årvollia rundt viser det fysiske forfallet i skolen. Siden starten for 37 år siden, er løypetidene blitt stadig dårligere, og gymtimene færre.

I 37 år har Tore Bakker vært gymlærer. Like lenge har han arrangert Årvollia rundt, en terrengløype på 2.053 meter.

Fra 5. klasse møtes 11 skoler i Groruddalen til den tradisjonsrike stafetten, som har fem jenter og fem gutter på hvert lag. Hvert år deltar over 1.000 elever fra 5. til 10. klasse.

 

Har rekorden

- Faktisk er det lærerlaget på Årvoll skole som har rekorden, fra tidlig åttitallet, sier gymlærer Tore Bakker til Dagsavisen.

Som selv var deltaker på laget fra den gang. Rekorden på 5,13 minutter ble satt i 1982, og siden er det ingen som har slått den.

- Vi stiller lag hvert år, og vi løper fortsatt fra 10. klassene, sier han.

Litt med stolthet, men mest med en bekymret mine.

- Siden 1989 er det ikke satt en eneste klasserekord. Og når vi vet at barn og unges vekt øker jevnt, ser vi sammenhengen. Den fysiske aktiviteten går drastisk ned, og vekten opp, sier han.

Elever fra klasse 5A på Årvoll skole deltok for første gang i fjor og er ennå ikke så veldig opptatt av rekorder. For dem er det fortsatt en lek.

- Neste år skal vi vinne, sier de skråsikkert og flokker seg om den populære gymlæreren.

 

Dårligere tider

Siden Bakker tråkket opp løypa i sitt første år som gymlærer i 1975, har den vært uforandret i lengde.

- Løypa og tidene gir en god pekepinn på hvor dårlig stilt det er med fysisk aktivitet i skolen. Bare de siste årene er tidene blitt nær halvminuttet dårligere enn hva de var. Og det er bare snakk om en løype på drøye to kilometer. Hver etappe er fra 95 til 300 meter, så det er ikke langt hver elev løper, sier Bakker.

- Før hadde vi tre-fire timer med gym i uka. På vår skole har vi 90 minutter. Mye tid går bort til å skifte før og etter timen. Vel så viktig som gymtimene er den fysiske aktiviteten gjennom dagen, gjennom lek og organisert og uorganisert idrett, sier Bakker.

- I en ideell verden ville det vært gym på timeplanen hver eneste skoledag, legger han til.

Før i tida var en gymlærer en litt eldre herre i dress og tversover som ga oss en ball og sa at han kunne treffes på lærerværelset om det var noe. Vi som var glad i ballspill spilte, mens de andre gikk bak skuret og røykte. Om vinteren satt vi med skøytene på i timen, for å ikke bruke for mye tid i friminuttene til å snøre dem på når hockeybanen lokket.

- Alle kan ha en gymtime. Min erfaring er at de elevene som blir veiledet av en kyndig gymlærer, setter mer pris på fysisk aktivitet også senere, sier han.

Bakker er opptatt av at det skal være kvalifiserte lærere i gymnastikk, slik det er i teoretiske fag.

- Det er stor forskjell på det å være til stede og det å undervise. Fagnivået på gymlærere må generelt opp, sier gym-veteranen.

Ved Årvoll skole er det mye aktivitet i skoletida, men lite etter skoletid, til tross for ballbinge og flotte lekeområder.

- Ungene er ikke ute lenger. Da jeg vokste opp, var vi fysisk aktive fra vi kom hjem fra skolen til vi ble dratt inn når det ble mørkt. Nå er det stillesittende aktiviteter som lokker mer, sier han.

 

- Valgfag

I den nye valgfagsordningen som skal innføres i hele landet, er det lagt opp til åtte fag. Oslo kommune velger bare fire.

- Og bare teoretiske. Forstå det den som kan, sier Bakker og rister på hodet.

- Det er fysisk aktivitet gjennom dagen som er viktig, og undersøkelser viser at de som gjør det bra i fysiske fag, også gjør det bra i teoretiske. Aktivitet gir overskudd, sier han ettertrykkelig.

Dagsavisen har i en tidligere artikkelserie satt søkelyset på frafallet i idrettsaktiviteter ved 14-årsalderen, og det bekymrer også Bakker.

- Grunnen til at så mange faller fra i den alderen, er at da stilles det større krav til prestasjoner. Er du ikke god nok for laget, finnes det ikke tilbud, sier han.

- Vi må ha et aktivitetstilbud til dem som også er med for moro skyld. Ikke bare et prestasjonstilbud til de aller beste, sier Bakker.

tom.vestreng@dagsavisen.no