Innenriks

Fyller skoletimene med datamoro

Mange elever velger bort lærerens klasseundervisning mens de selv surfer på internett.

At elevene har hver sin laptop er et stadig vanligere syn i norske klasserom. Elevene her i landet ligger i verdenstoppen når det gjelder tilgang til internett både hjemme og på skolen. En fersk studie gjort ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, avslører hva alle PC-ene i skolen brukes til.

Bestemmer selv

Ved hjelp av et lite kamera festet i et pannebånd på elevenes hode, har forsker Marte Blikstad-Balas fått presis informasjon om hvor elevenes oppmerksomhet er rettet. I tillegg har hun intervjuet de videregående elevene og samlet inn tekster de har produsert. Funnene avslører at det slett ikke alltid er læreren som har regien i klasserommet:

* Fritt fram: Det er regelen heller enn unntaket at elevene har PC-en foran seg på pulten mens læreren driver fellesundervisning. Elevene bestemmer selv når og hvordan maskinen skal brukes.

* Ingen kontroll: Elevene har full frihet til å oppsøke andre temaer og aktiviteter på nettet enn det læreren holder på med i undervisningen. Lesing av nettaviser, blogger, Facebook og nettspill er favorittsyslene. Selv om noen elever tar notater i enkelte fag, hører dette med til unntakene.

* Overflødig: Elevene ser ofte på undervisningen som overflødig. De mener de ikke trenger å følge med i timen, fordi de vet de kan finne for eksempel Power Point-presentasjonen læreren har brukt, på skolens digitale plattform senere.

- Istedenfor å følge med, velger elevene ofte heller å lære seg det de må rett før en prøve eller sjekke hva som står i lærerens presentasjon når de skal løse en konkret oppgave, sier Blikstad-Balas.

- Ikke så viktig

I praksis betyr funnene at elevene uforstyrret dropper lærerens fellesundervisning, til fordel for underholdning de selv velger.

- Blir ikke elevene stoppet av læreren?

- Det vil selvfølgelig variere fra lærer til lærer. Men i mitt materiale bestemmer elevene stort sett selv hva de vil bruke tida si på. Det hender ofte at hele skoletimen går med til spill, forteller Blikstad-Balas, som understreker at elevene tross dette klarer seg bra.

På Otto Treider Private Gymnas i Oslo har førsteklassingene allerede startet skoleåret med et forberedende kurs i matte. Regneferdighetene trenger en «boost» før alvoret tar til. Elevene Dagsavisen møter, kommer fra fire forskjellige skoler. Likevel kjenner alle seg godt igjen i beskrivelsen av egenrådige elever med egen laptop også på ungdomstrinnet.

- Det går mye i nettaviser og Face-chatter. Noen lærere plasserte seg bakerst i klassen for å ha oversikt over hvordan vi brukte PC-en. Andre lærere, særlig de unge, lot oss gjøre hva vi ville, sier Thea Bergseth og Jenny Holten.

- Hvis vi fikk ha PC-en oppe, endte alle på Facebook, bekrefter Reshad Saadat.

- Store hettegensere gjorde det uansett vanskelig for læreren å følge med på skjermen, mener Thomas Birkeland Andersen.

Ingen av elevene har brukt PC-en for å ta notater i timen. De synes heller ikke den er et viktig læringsverktøy.

- PC-en er kanskje viktig i norsk og for presentasjoner. Men vi er ikke avhengige av PC-en i noe fag, mener Jenny Holten.

Likevel tror alle elevene de kommer til å ha med seg PC-en på skolen framover.

Må ta debatten

Forsker Marte Blikstad-Balas mener elevenes beskrivelse bekreftes både av hennes funn og trenden i internasjonal forskning.

- Dessverre er PC-en ofte ikke integrert i undervisningen. Det må den være. Hvis den ikke inngår i læringsaktiviteter med et klart læringsformål, bør den heller ligge lukket i sekken. En PC fører ikke i seg selv til faglig læring eller digital kompetanse, understreker Blikstad-Balas.

Det er rektor Inge Johnsen på Otto Treider helt enig i.

- Det er lærerens suverene ansvar å disiplinere elevenes PC-bruk, heller enn å forby. Men hvis laptopen ikke har et læringsformål, er det også greit å si nei, mener rektoren.

- Samtidig ser vi et skille mellom sterke og svake elever. De flinkeste bruker PC-en til å notere underveis i lærerens gjennomgang, samtidig som de klipper inn annen relevant informasjon fra nettet - og nærmest lager sin egen lærebok. De svake går lettere i Youtube-fella, mener inspektør Ingar Gleditsch.

Verken forskeren eller skolelederne mener løsningen er å forby PC-bruk.

- PC er en naturlig del av hverdagen både hjemme og på skolen. Det er kjempeviktig at skolen utvikler elevenes digitale kompetanse. Men det er på høy tid å ta debatten om hva maskinene brukes til, sier forsker Marte Blikstad-Balas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO.

karin.fladberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen