Innenriks

Fullt tilbaketog fra Solvik-Olsen

Samferdselsministeren slår retrett om lavutsslippssoner, og kommuner og opposisjonen får det som de vil.

Ketil Solvik-Olsens (Frp) tilbaketog innebærer at det likevel kan bli permanente lavutslippssoner som omfatter både diesel- og bensinbiler i Oslo og andre byer. Kommunene vil også kunne etablere lavutslippssoner samtidig med miljødifferensierte bomtakster.

Dette går fram av «Revidert forskrift for lavutslippssone for biler», som Samferdselsdepartementet nå har sendt på høring. I det opprinnelige forslaget til forskrift, som forelå i juni, ville Solvik-Olsen at bare diesel- og biodieselbiler skulle betale gebyr i lavutslippssonene. Samtidig var han altså i mot lavutslippssoner og miljødifferensierte bomtakster på samme tid.

Les også: Oslo-lufta er helseskadelig

– Skal harmonere

Dette vekket voldsomme protester, som Aps Jan Bøhler ledet an i. Han påpekte at Solvik-Olsens begrensninger var i strid med hva Stortinget hadde forutsatt.

– Vi trenger både lavutslippssoner og miljødifferensierte bomtakster (...) for over halvparten av biltrafikken i Oslo går ikke gjennom bompengeringen, uttalte Bøhler til Dagsavisen.

I høringsbrevet som Samferdselsdepartementet nå har sendt ut, begrunnes endringene på følgende måte:

«Dette er gjort for at den sentrale forskriften i større grad skal harmonere med Stortingets lovhjemmel.» Departementet har også «innarbeidet høringsinnspill fra enkeltkommuner og fylkeskommuner.»

Jan Bøhler har flere ganger overfor Dagsavisen påpekt at Solvik-Olsen må forholde seg til stortingsvedtaket fattet 3. mai i år, og som tok utgangspunkt i et annet stortingsvedtak 17. mars 2015.

– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått fullt gjennomslag nå, men samtidig har statsråden forsinket lavutslippssonene slik at vi har fått to ekstra vintre uten slike soner, sier Bøhler.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), er i likhet med Bøhler både glad og frustrert på samme tid.

– Vi vil gjør alt vi kan for å få innført en lavutslippssone denne vinteren, men det er allerede desember, påpeker hun.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Svært problematisk

– Hvor stor blir sonen, hvor høyt blir gebyret og hvilke kjøretøy blir omfattet av den?

– Bymiljøetaten har utredet en sone for hele Oslo. Det vi håper å få til denne vinteren er en forsøksmodell for deler av byen, og så får vi heller trappe opp etter hvert. Gebyret har vi ikke fastsatt ennå. Hvem det skal omfatte må vi også ta stilling til, svarer Berg.

Miljøstiftelsen Zero mener at heller ikke den reviderte forskriften er god nok.

– Det er svært problematisk at klima ikke er en selvstendig faktor i forskriften. Så lenge godkjenning for lavutslippssoner kun skal gis på bakgrunn av luftkvalitet, kan ikke byer som ikke er plaget med luftforurensning, men som har store CO2-utslipp fra bilparken, benytte dette virkemiddelet, påpeker leder Marius Holm.

Les også: Har ventet 19 måneder på lovhjemmel fra Ketil Solvik-Olsen

Mer fra Dagsavisen